Förarna i Eskilstuna fattar – men i Vingåker gasar de

Alldeles för många kör fortfarande för fort.

Alldeles för många kör fortfarande för fort.

Foto: OLOF CARLSON

Ledare2024-08-20 18:56
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Det som tidigare legat i dvala väcks till liv – skolstarterna avlöper nu varandra. Förskolor, grundskolor, gymnasier drar igång.

För många föräldrar – men inte alla – innebär det avlämningar av sina ungar på skolan. Stökiga och stressiga morgnar på skolornas avlämningsplatser blir vardag igen. Betydelsen av att hålla sig skärpt i trafiken utanför skolor stärks – både bland föräldrar och andra.

Men inte alla följer trafikregler och hastighetsbegränsningar. 

Nyligen släppte bilorganisationen Riksförbundet M Sverigeintressanta siffror över hur väl bilister följer skyltad hastighet utanför grundskolor. Organisationens lokalklubbar mätte den faktiska hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter. Eskilstuna och Vingåker är två av dessa kommuner. Kontrollerna genomfördes vid skoldagens start mellan klockan 07.30 och 08.30. 

Resultaten var både oroande och roande.

Alldeles för många kör fortfarande för fort. 35 procent av de 6 347 observerade fordonen (varav de allra flesta var personbilar) höll högre än tillåten hastighet. Samtidigt är det en väsentligt lägre andel fortkörningar än organisationens undersökning 2016. Då var det 59 procent av förarna som hade en alltför tung högerfot. Det betyder inte att politiker, tjänstemän och trafikanter kan luta sig tillbaka – mer behöver göras för att fler ska hålla hastighetsbegränsningarna. Det räddar liv, hälsa och ökar tryggheten.

Skillnaderna mellan kommuner är stora. Vissa orter, likt Eskilstuna, presterar bättre än rikssnittet. I Eskilstuna var det 20 procent av förarna som körde för fort utanför de observerade skolorna. I andra kommuner, likt Vingåker, är motsvarande siffra strax under 60 procent.

Siffrorna kan påverkas av storleken på orten och vilka skolor som bevakades. Men skillnaden mellan skolor och kommuner får verka som en varning. Och: Varför verkar bilisterna köra väsentligt sämre i Vingåker än i Eskilstuna?

Politiker och tjänstemän har skäl att fundera på hur de utformar trafiksäkerheten kring sina skolor. Hur man bygger och skyltar kan påverka fordonsförare till bättre regelefterlevnad. 

Samtidigt går det inte att komma förbi det individuella ansvaret. Den som sätter sig i en bil måste följa gällande regler, lagar och använda sitt förhoppningvis goda omdöme. Och att köra fort, i synnerhet utanför skolor, är en mycket dålig idé. Det vet alla som lyssnade under körkortslektionerna, som rörde stoppsträckor.

Den flesta har en reaktionstid, det vill säga från det att du ser en fara till att du trampar på bromsen, på ungefär en sekund. Avståndet bilen lägger bakom sig under den sekunden kallas för reaktionssträcka. Bromssträckan är avståndet från att du börjat bromsa till att bilen står stilla. Stoppsträckan är alltså reaktionssträckan plus bromssträckan.

Det innebär ungefär detta: Den som kör i 30 kilometer i timmen har en total stoppsträcka på 13 meter, varav 8 meter är reaktionssträcka och omkring 5 meter i bromssträcka. För 40 kilometer i timmen ökar stoppsträckan till 19 meter. För den som kör i 50 är den totala stoppsträckan på 27 meter, varav hälften är reaktionssträcka. Och det är under förutsättningen att föraren är pigg och uppmärksam.

När bilplåt möter människa i 50 kilometer i timmen i stället för de lägre 30 kilometer i timmen ökar dessutom risken för död med fem gånger. Det är fakta sin borde motivera fler till att sakta ned.