Förenklare och demagoger bör inte fÄ hjÀlp pÄ traven

Mer övertygande i sÀkerhetspolitik Àn som tidigare finansminister. Magdalena Andersson (th) pÄ internationell arena, hÀr med Finlands och Tysklands regeringschefer, Sanna Marin (tv) och Olaf Scholz.

Mer övertygande i sÀkerhetspolitik Àn som tidigare finansminister. Magdalena Andersson (th) pÄ internationell arena, hÀr med Finlands och Tysklands regeringschefer, Sanna Marin (tv) och Olaf Scholz.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ledare2022-08-09 19:45
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Vad som inte tas upp alls Àr mer anmÀrkningsvÀrt Àn det som faktiskt sÀgs. De tvÄ största partiernas ledare har varit först ut i P 1:s radioutfrÄgningar. De har inte fÄtt frÄgor om klimathot och klimatpolitik. Och inte om vilka uppoffringar och mÄlkonflikter de kan föra med sig.

DĂ„ Ulf Kristersson (M) var i P 1, lyste Ă€ven hela sĂ€kerhets- och utrikespolitiken med sin frĂ„nvaro. BĂ„de utfrĂ„gare och partiledare lyckades tala om gĂ€ngbrottslighet utan att vidröra hur den till stor del eldas pĂ„ av knarkköpare frĂ„n andra hĂ„ll Ă€n de ”utsatta omrĂ„dena”.

I den senare frĂ„gan blev det ocksĂ„ sĂ„, nĂ€r statsminister Magdalena Andersson (S) stod pĂ„ tur. Hon vidgade Ă€ndĂ„ diskussionen nĂ„got – till kommunernas roll i förebyggande insatser. Men inte heller utfrĂ„garna tog upp att kommuner har vĂ€ldigt lite av ekonomiskt stöd frĂ„n staten ifall de lĂ€gger mer tyngd i socialtjĂ€nstens insatser för att motverka missbruk och utslagning. En del om detta fanns i januariavtalet, men dĂ€refter Ă€r frĂ„gan försummad.

Statsministern har ju hittills gjort sin största och bÀsta insats i att med, som det verkar, sÀker hand föra bÄde landet och sitt eget parti till Nato och till deltagande i vapenhjÀlpen till Ukraina. Ett par utrikespolitiska frÄgor fick hon i radion. Men de var sÄdana som gick ut pÄ att försöka snÀrja henne till att sÀga nÄgot oöverlagt om Turkiets trasslande med Natomedlemskapet eller om eventuella fredsvillkor i det Putinska kriget.

Det kommer att kosta mycket stora pengar, under en följd Är. Detta kan man med sÀkerhet sÀga om den sÀkerhetspolitiska krisen och försvarets förstÀrkning, om energi- och klimatpolitiken och om ÀldrevÄrdens utbyggnad i takt med en Àndrad Äldersstruktur. I första hand Àr det dÄ viktigt att politiken bidrar till att stÀrka skattebaserna, genom att frÀmja arbete och företagande.

Men bÄde ökat skatteuttag och ibland smÀrtsamma besparingar i andra slags utgifter blir ÀndÄ ofrÄnkomliga. Det Àr dÄ en olycklig upplÀggning att som Magdalena Andersson frÀmst vifta med nÄgot som Àr partipolitiskt laddat och mobiliserande, men ocksÄ sÀrskilt negativt för en stÀrkt utveckling av andra skattebaser, nÀmligen skÀrpt statlig inkomstskatt.

En högst rimlig synpunkt Àr dock att de med mycket god ekonomi ska vara med och bÀra en del av försvars- och andra kostnader som svarar mot deras ekonomiska resurser. Det som dÄ först bör göras gÀller raden av undantag och Àven rena kryphÄl. SÄdana finns i kapital- och husbeskattning, liksom i en del avdrag och skattereduktioner, som har det gemensamt att de pÄtagligt gynnar personer som har det bra stÀllt.

Men just dÀr finns borgerliga och andra sÀrintressen som vill göra all diskussion farlig och omöjlig i en valrörelse. I detta spelar radions utfrÄgare med, dÄ de försöker fÄ partiledare att sÀga att de inte kan göra nÄgon Àndring alls i skatteregler för husÀgare.

Hela blockpolitikens urartning Àr ett hinder för bÄde sakpolitik och rimliga samarbetsförhÄllanden. Men extra oansvarigt Àr att försöka driva fram lÄsningar som kan förhindra att stora utgiftskrÀvande utmaningar fÄr en hÄllbar finansiering, utan att skada ekonomins lyftkraft.