Gasa inte förbi vÀgarbetarna i sommar

NÀr olyckan Àr framme.

NÀr olyckan Àr framme.

Foto: Olof Carlson

Ledare2024-07-09 18:56
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Sommaren betyder svart, varm och ny asfalt. Det Àr Ärstiden för vÀgarbete. Vinterns tillfÀlliga lagningar byts nu mot lÄngsiktigt underhÄll och ombyggnationer.

För semesterfirarna, och jobbpendlarna, kan det betyda att tiden pÄ vÀgarna förlÀngs. Nedsatta hastigheter, avstÀngda eller avsmalnade vÀgar, trafik som leds om för asfalteringar, busshÄllplatsbyggande, uppsÀttning av viltstÀngsel och mycket annat gör att köer och förseningar Àr nÀrmast oundvikligt pÄ en del stÀllen.

I vÄr del av Sörmland ser vi en rad olika vÀgarbeten, som pÄbörjats och som kommer pÄgÄ framöver. Det kan man följa tÀmligen noggrant pÄ Trafikverkets hemsida, dÀr olika insatser i vÀgnÀtet redogörs. Vill man fÄ en överblick inför semesterresandet kan det dÀrför vara klokt att kika in pÄ sajten.

Ombyggnationen av vĂ€g 56 mellan Alberga och Bie befinner sig en bra bit efter den ursprungliga tidsplanen. Men nĂ€r vĂ€l vĂ€gen byggts om till att vara mötesseparerad bör trafikanterna ta sig fram pĂ„ vĂ€gen mycket sĂ€krare. Även förberedelserna för nystrĂ€ckningen av vĂ€g 55 mellan Dunker och Björndammen utanför Malmköping Ă€r vĂ€lkomna. Sedan finns andra mindre insatser, bland annat nyanlĂ€ggningen av gĂ„ng- och cykelvĂ€g mellan Gröndal och Kvicksund utanför Eskilstuna och dikningen mellan Kilen och Gorsingen i StrĂ€ngnĂ€s.

Och visst Àr det sÄ att en del bilister kan bli mycket frustrerade över detta. Samtidigt begriper de flesta att insatserna Àr nödvÀndiga för att inte Sveriges framgÄngar inom trafiksÀkerhet ska gÄ om intet, samt att det obekvÀma Àr tillfÀlligt.

Men vĂ€gbyggen innebĂ€r ocksĂ„ risker. 

undefined
NÀr olyckan Àr framme.

Förare som hĂ„ller höga hastigheter eller Ă€r ouppmĂ€rksamma pĂ„ sin omgivning kan göra stor skada pĂ„ fordon och mĂ€nniskor. Enligt Trafikverkets senaste rapport "Trafikolyckor vid vĂ€garbeten 2003-2021" intrĂ€ffar det i samband med vĂ€gunderhĂ„ll eller ombyggnationer omkring 300 trafikolyckor i Sverige – Ă„rligen. Mellan 2003 och 2021 skedde över 5 600 trafikolyckor i anslutning till vĂ€garbeten. 

Det handlar oftast om lindriga sĂ„ kallade "upphinnandeolyckor" – exempelvis kökrockar. Men det finns Ă€ven andra olyckstyper, bland annat dĂ€r förare kommit fram till vĂ€garbetet i alldeles för hög hastighet eller haft för dĂ„lig uppmĂ€rksamhet pĂ„ vĂ€gen – och plötsligt Ă€r den allvarliga olyckan ett faktum. Under samma period (2003–2021) dog 74 personer i samband med olyckor vid vĂ€gbyggen. Tio av dessa var vĂ€garbetare.

BĂ„de E20 och E4, som bĂ„da gĂ„r genom lĂ€net, Ă€r rejĂ€lt drabbade – pĂ„ grund av den lĂ„nga vĂ€gen, den höga trafiken och mĂ„nga vĂ€garbeten. Men Ă€ven vĂ€g 55 finns med pĂ„ Sveriges topp 20-lista över flest skadade vid vĂ€garbeten.

undefined
HÀr kan vi se att de flesta olyckor i samband med vÀgarbeten Àr lindriga.

Allt detta stĂ€ller höga krav pĂ„ planering i hur och nĂ€r vĂ€garbeten genomförs. Involverade aktörer behöver ha ett högt sĂ€kerhetstĂ€nk, hastigheter sĂ€nkas och informationen till bilister behöver vara tydlig. Men ett stort ansvar ligger Ă€ven pĂ„ de som framför bilar och lastbilar pĂ„ vĂ€gen. Alldeles för ofta gasar bilisterna förbi vĂ€garbetarna i alldeles för högt tempo. 

HÄll ögonen pÄ vÀgen, kör inte snabbare Àn tillÄtet och planera din körning innan du sÀtter dig i bilen. Det kan göra sÄ att nÄgra fler personer fÄr överleva sommaren.