Glöm inte cyklisterna när det pratas trafiksäkerhet

Trafikverket bör lyssna på sitt eget råd: tänk mer på cyklisternas säkerhet.

Trafikverket bör lyssna på sitt eget råd: tänk mer på cyklisternas säkerhet.

Foto: Fredrik Sandberg

Ledare2021-05-21 04:55
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Sedan 1970-talet har dödligheten i trafiken minskat kraftigt, trots att antalet bilar på våra vägar ökat. Antalet döda har gått från över tusen per år till nära 200. 2,5 miljon bilar har blivit mer än dubbelt så många.

Anledningarna till det är flera. Mycket kan vi tacka bilbältet för. Men också de lagar på bältesanvändning som infördes under 70- och 80-talen. Övrig teknikutveckling som gjort bilar säkrare har också haft betydelse.

När man läser Trafikverkets senaste analys av trafiksäkerheten i Sverige finns det fler slutsatser att dra. 2009 sattes från politiskt håll en mängd trafikpolitiska delmål för 2020. Minskad dödlighet och allvarligt skadade i trafiken var huvudmålet. För att följa hur det gått har flera årsrapporter släppts sedan dess med en mängd indikatorer. 

Några av dem är sådana som vi alla påverkar, cykelhjälmsanvändning bland annat. Andra handlar om politiska beslut, till exempel hur stor andel av vägarna som byggs om enligt en särskild standard.

I flera fall nådde inte Sverige sina mål för 2020, men väl där det spelar mest roll. Antalet döda och allvarligt skadade i trafiken för förra året skulle inte överskrida 220 respektive 4 100. Båda målen har nåtts. De döda och skadade var 204 respektive 3 600.

Samtidigt finns det skäl att vara försiktig med långtgående slutsatser. Den totala körsträckan för lättare fordon minskade med nästan 10 procent i jämförelse med 2019. För tyngre fordon var det 1,5 procent.

Men trenden har varit tydlig under flera år. Vi blir bättre på att skydda människor på vägarna. Lägre hastigheter är en viktig faktor. 

På platser där olyckor är vanliga kan sänkta hastighetsgränser minskar olycksrisken rejält. Samtidigt handlar det inte enbart om vilka fartgränser som gäller. Var och en har ett ansvar att anpassa hastigheten efter väglag. Och hålla ordentligt avstånd till fordonet framför, vara utvilad och inte dricka alkohol i samband med körning.

Viktigt är också att vägar byggs säkrare. Viltstängsel längs med platser där mycket djur springer och rondeller i städerna minskar risken för en del olyckor där utgången kan vara allvarlig. De mötesfria vägarna med mitträcken minskar risken för frontalkrock.

Det är välkommet att Trafikverket i sin rapport konstaterar att det behövs ett ökat engagemang för cyklisters säkerhet på svenska vägar. Det är en uppmaning som fler politiker bör lyssna på. Men det gäller också Trafikverket som ofta glömmer bort att planera för andra fordon än bil när vägar byggs om.