I teorin är krishantering inte särskilt svårt. Det gäller att vara ärlig och tillgänglig. Man behöver löpande kommunicera, samla in fakta, bevaka och anpassa budskapen efter behoven.
I praktiken är det ofta desto svårare. Särskilt om man inte ens, vilket inte är helt ovanligt, förstår att man behöver krishantera. En kris kan till och med utlösas för att en verksamhet inte tar en situation på tillräckligt stort allvar.
Det senaste exemplet på bristande krisinsikt kommer från Flens kommun. I onsdags kväll skickades det ut ett meddelande till vårdnadshavarna på den kommunala Stenhammarskolan om att det ska sättas in vakter på skolan för att garantera elevernas säkerhet. Detta på grund av en händelse som skett utanför skoltid.
Men i meddelandet framgår det inte vad det är som har hänt. Hur allvarlig hotbilden är mot eleverna – även om det betonas att "läget just nu är lugnt inne på skolan och att detta är en förebyggande åtgärd".
Men att det inte rör sig om något bagatellartat framgår ändå mellan raderna. Beslutet att sätta in vakter är fattat "i samråd med skolledning och ordförande i barn- och utbildningsnämnden". Att berörda vårdnadshavare är underrättade och att samarbete mellan polis och socialtjänst pågår.
Enligt meddelandet från skolan går det att läsa att man förstår att detta kan väcka oro. Vårdnadshavarna välkomnas därför att kontakta skolans rektor och biträdande rektor.
Men när tidningen försökte kontakta dem under torsdagsmorgonen hade de gjort sig otillgängliga. För att försöka få mer information kontaktar tidningen i stället skolchef Henrik Ljungqvist. Han uppger att han inte har någon aning om vad som hänt, eftersom han haft semester i två dagar. Efter två timmar ringer tidningen tillbaka. Då vet skolchefen fortfarande ingenting och hänvisar till sin chef Jaana Moberg, chef för barn-, kultur- och utbildningsförvaltningen. Hon uppger att hon inte har tid att svara på frågor, eftersom hon är upptagen med ett bokslut. Moberg konstaterar att all kontakt ska gå via kommunikationsavdelningen. Men inte heller på denna avdelning fanns det någon som svarade i telefonen.
Kom ihåg vad som skrevs i början av den här texten om krishanteringens grundregler – att man måste vara ärlig och tillgänglig. Kommunikationen bör dessutom gå via en eller två, ständigt tillgängliga, talespersoner så att kommunikationen hänger samman.
Men i Flen valde man alltså inledningsvis att ducka för alla frågor eller prioritera andra arbetsuppgifter. Det är så man skapar en perfekt mylla för ryktesspridning och onödig oro. Det är så man förlänger en kris i onödan.
Först vid 14-tiden svarar Henrik Ljungqvist på tidningens frågor. Men bilden av vad som hänt blir inte så mycket klarare. Ljungqvist vill inte närmare gå på några detaljer, men han berättar att händelsen som inträffat utanför skolan rör flera ungdomar i olika åldrar – alla inblandade går inte på skolan. Väktarna är en säkerhetsåtgärd från kommunens sida, ett extra skydd så att obehöriga inte ska kunna ta sig in i byggnaden. Han uppger att kommunen tagit situationen på stort allvar. Vårdnadshavare uppmanas åter att kontakta rektor eller biträdande rektor. De ska enligt, Henrik Ljungqvist, svara på så många frågor de kan.
Det verkar dock inte finnas något svar på andra relevanta frågor, exempelvis hur hotbilden ser ut mot kommunens unga under deras fritid?
Det märkliga är dock att kunskapen om hur man ska hantera en kris finns inom skolförvaltningen. I oktober hanterade den en annan kris, då en man häktades misstänkt för en grov våldtäkt på en förskola. Ett brott mannen senare dömdes för.
Den gången aktiverades krisgruppen i förvaltningen. Skolchefen Henrik Ljungqvist agerade som talesperson. I ett mejl som skickades till vårdnadshavarna gick det bland annat att läsa: "I brist på bättre uttryck så beklagar vi djupt att vi ska behöva skriva detta meddelande, men vi vill förekomma ryktesspridning och därmed risk för att felaktig information kommer ut.”
Därefter berättade kommunen vad som hänt och vilka åtgärder som vidtagits. I mejlet gick också att läsa: ”Vi kommer att hålla er som vårdnadshavare uppdaterade om vidare åtgärder och om det som händer i detta ärende."
Det är svårt att se hur samma förvaltning krishanterat på två så skilda sätt. För skillnaden kan väl inte bara bestå av att Henrik Ljungqvist haft semester i två dagar?
Efter varje kris bör man utvärdera insatserna så att man kan hantera nästa kris på ett bättre sätt. Flens kommun har en ordentlig hemläxa att göra så att man garanterat klarar att hantera krisen nästa gång.