Hur mycket har flygdrömmarna kostat Eskilstuna?

Ledare 23 mars 2022 15:15
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Drömmarna om en kommersiell flygplats i Eskilstuna har dött många gånger. Men nu kan de definitivt begravas.

Eskilstunas politiska ledning kommer att beskriva alltihop som en noggrann utredning, ett sätt att ”vända på alla stenar” för att utveckla kommunen. Så har det låtit hittills.

I själva verket är hela detta flygprojekt inget annat än ett politiskt misslyckande, signerat de styrande Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet. Deras fria fantasier har kostat skattebetalarna betydande tid och pengar.

 

En storsatsning för att hitta investerare för miljardbelopp samt pynta in hundratals miljoner av medborgarnas pengar är ingen vändning av stenar i största allmänhet. Den som ger sig in i ett projekt av det här slaget tror på det. Och i det här fallet trodde majoritetspolitikerna mot bättre vetande.

Kommunstyrelsens ordförande, Jimmy Jansson (S), kan fortsätta äta sina ord från våren 2016. Vid den tiden höftade han fram att det skulle räcka med en investering på 500 miljoner kronor för ”…en flygplats som spöar Skavsta med hästlängder. Då snackar vi terminaler och allting” (EK 20/5, 2016). Detta trots att Kjula inte förekommit som ett realistiskt alternativ ens i utkanten av några analyser av Sveriges framtida flygplatsstruktur.

 

Det hindrade inte investeringsplanerna att svälla till över miljarden. Men det skedde bara i fantasin, med kommande pengar från ett påhittat konsortium som ingen hade sett eller kommunicerat med och som sålts in till logistikbolaget och kommunledningen av några charlataner. Konsortiet påstods innehålla ”Niedersachsen Bank”, som Jimmy Jansson berättade om i Eskilstunas kommunfullmäktige men som inte existerar, och en mystisk Dubai-baserad penningstinn finansgrupp.

Av det blev det givetvis inget. Så brukar det bli med falska löften. Mäklarfirman Arup tog så definitivt ner kommunens beslutsfattare på jorden med slutsatsen att det inte finns någon investerare som är beredd att satsa två miljarder kronor, vilket är vad som antas behövas. Och denna kalkyl bygger ändå på rätt optimistiska antaganden om framtida konkurrenssituation, andra flygplatsers investeringar och annat.

 

Det är också precis det som många kritiker, däribland denna ledarsida, har sagt under hela resans gång. Den verkligheten har alltid legat öppen för alla som inte varit drabbade av tunnelseende.

Hur mycket flygdrömmarna har kostat i kronor återstår att räkna samman. I tid handlar det om sex bortkastade år som hade kunnat användas till att hitta en realistisk och ekonomiskt sund lösning för flygfältet i Kjula.


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa