Hat Àr ett gift. Var det Àn dyker upp ska vi göra vad vi kan för att stoppa det.
I ett vÀlgjort DN-reportage av Niklas Orrenius och Anders Hansson fÄr vi bland annat trÀffa tolvÄriga Rebecka och hennes förÀldrar Yarin och Ester. De heter egentligen nÄgot annat, men pÄ grund av rÀdsla för angrepp vill de vara anonyma. Och det Àr en sorglig historia de berÀttar.
I stort trivs de bra i Malmö. Men under vĂ„ren har Rebecka upplevt hat och trakasserier frĂ„n jĂ€mnĂ„riga elever för att hon Ă€r judinna. De har sagt att de hatar henne och âhennes Ă€ckliga folkâ och har spottat pĂ„ hennes ytterklĂ€der nĂ€r de hĂ€ngt i kapprummet. Andra har skrikit âFree Palestineâ till henne. Minst en elev har klottrat âFuck Israelâ vid Rebeckas krok i kapprummet. Som om hon, pĂ„ grund av att hon Ă€r judinna, har nĂ„got att göra med vĂ„ldet i Israel och Palestina.
Ăven om det verkar ha dröjt innan skolan fĂ„tt vetskap om trakasserierna ser det ut som om ledningen reagerat sĂ„ fort den blivit varse om hĂ€ndelserna. Skolan har skrivit incidentrapport och skolchef ska ocksĂ„ kopplas in. FörĂ€ldrarna till barnet som klottrade pĂ„ Rebeckas hĂ€ngare har blivit kontaktade av skolan. De har uttryckt att de inte accepterar sitt barns beteende och barnet har uttryckt Ă„nger. Gott sĂ„.
Samtidigt finns det Ànnu fler elever som verkar uttrycka antisemitiska Äsikter i skolan. Att samla elevernas förÀldrar till samtal pÄ nÄgot sÀtt kan vara nödvÀndigt.
SÄ hÀr bra gÄr det dock inte alltid till i skolorna. I en rapport som slÀpptes av Malmö stad tidigare vittnar judiska elever om judehatet i Malmös skolor. Det Àr krÀnkningar förklÀdda som humor, hot, direkt vÄld. NÄgra barn berÀttar ocksÄ hur de döljer sin tro och avstÄr att bÀra judiska symboler för att minska risken för konflikt.
Inte heller Àr det alltid sÄ att förÀldrar till de som trakasserar och förstör lÀxar upp sitt barn. TvÀrtom, visar rapporten, att en del förÀldrar försvarar sitt barns dÄliga beteende. Utan förÀldrarnas stöd blir det extra svÄrt för skolor att fÄ slut pÄ trakasserierna. I sÄdana lÀgen Àr det sÀrskilt viktigt att lÀrare har skolledningens och kollegors stöd för de ÄtgÀrder som sÀtts in för att fÄ bukt med antisemitismen. Saknar skolan verktyg för det mÄste de skaffa det. För att alla, oavsett bakgrund, ska kÀnna sig trygga i skolan.
Samtidigt finns antisemitismen i skolan för att den finns i övriga delar av samhÀllet. Vi som lever i Sverige ska dÀrför markera mot detta hat. Den manifestation pÄ MöllevÄngstorget i Malmö för Rebecka och andra barn som drabbas av antisemitism (och islamofobi) som flera Malmöbor anslöt sig till i veckan Àr ett sÀtt. De muslimsk-judiska samtal och samarbeten som sker i staden kan ocksÄ behövas pÄ andra hÄll i landet.
Ingen, oavsett bakgrund, ska kÀnna att den inte hör hemma i Sverige.