Köp tÄgbiljett till Köln lika lÀtt som till Flen

TÄget. Snabbt, bekvÀmt och miljövÀnligt.

TÄget. Snabbt, bekvÀmt och miljövÀnligt.

Foto: Linda Djapo

Ledare2020-12-10 19:41
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Ökat kollektivt resande Ă€r inte riktigt det som folk tĂ€nker pĂ„ i dagslĂ€get. Men det finns en tid efter pandemin. Mer effektiva regionala tĂ„gförbindelser hör till den.

DÀrför Àr det pÄ onsdagen offentliggjorda avtalet mellan MÀlardalstrafik och tÄgoperatören MTR mycket vÀlkommet. FrÄn slutet av nÀsta Är ger det fler tÄgavgÄngar, bland annat pÄ strÀckorna Eskilstuna-VÀsterÄs, Katrineholm-Stockholm och Eskilstuna-Stockholm dÀr det Àven blir fler direkttÄg.

Resandet inom Sörmland underlÀttas och knyter det nÀrmare grannlÀnen och framför allt Stockholm. Fler tÄg mellan Eskilstuna och VÀsterÄs Àr betydelsefullt inte minst för MÀlardalens högskola.

Det rÄder ingen tvekan om att tÀt tÄgtrafik Àr klimatvÀnlig och samhÀllsekonomiskt lönsam. Men inte alltid företagsekonomiskt. Resandeunderlaget rÀcker inte för fullt sÄ mÄnga tÄgavgÄngar som det Àr önskvÀrt via ren kommersiell trafik som lever pÄ biljettintÀkter.

I stÀllet bör tÄgtrafiken ses som infrastruktur och kollektiv nyttighet, och betalas delvis via skatter. Det betyder upphandling dÀr en regional kollektivtrafikmyndighet eller flera gÄr ihop, vÀljer ut operatörer och ersÀtter dem utöver biljettintÀkterna.

I dag ses denna modell som en sjĂ€lvklar del av trafiken i Sörmland via bolaget MĂ€lardalstrafik, som Ă€gs av regionerna Sörmland, VĂ€stmanland, Örebro, Uppsala, Östergötland och Stockholm. ÄndĂ„ satt det lĂ„ngt inne att fĂ„ upplĂ€gget pĂ„ plats pĂ„ bland annat Svealandsbanan. Flera regioner skulle bli överens och det behövde köpas eller hyras tĂ„g och allt framstĂ€lldes som vĂ€ldigt krĂ„ngligt. 

Under tiden kunde kommunpolitikerna inte göra annat Àn att klaga pÄ eller vÀdja till SJ som i praktiken var monopolist pÄ strÀckan. En tur hÀr och dÀr kunde köpas enligt improviserade upplÀgg men inte mer.

Detta urtida förhÄllningssÀtt gÀller fortsatt för internationell tÄgtrafik. För den svensk som vill Äka ner till den europeiska kontinenten Àr det krÄngligt och ofta dyrt att köpa biljett, och resalternativen Àr begrÀnsade. Exempelvis finns det Ànnu inget nattÄg frÄn Sverige till Europa söder om Danmark.

Trafikverket redovisade i vÄras ett regeringsuppdrag om nattÄg och föreslog Malmö-Bryssel-Köln som en första strÀckning för eventuell kommande upphandling. Detta Àr svÄrare Àn att köpa tÄgtrafik inom ett land. MÄnga aktörer ska komma överens om nÀr tÄget ska rulla och vem som ska betala.

Men svÄrt ska inte vara omöjligt. TÄget Àr klimatvÀnligt, smidigt, ger upplevelser och skapar ekonomiska vÀrden. I ett integrerat Europa pÄ 2020-talet borde smidiga tÄgförbindelser vara en sjÀlvklarhet.