Köp tågbiljett till Köln lika lätt som till Flen

Tåget. Snabbt, bekvämt och miljövänligt.

Tåget. Snabbt, bekvämt och miljövänligt.

Foto: Linda Djapo

Ledare2020-12-10 19:41
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Ökat kollektivt resande är inte riktigt det som folk tänker på i dagsläget. Men det finns en tid efter pandemin. Mer effektiva regionala tågförbindelser hör till den.

Därför är det på onsdagen offentliggjorda avtalet mellan Mälardalstrafik och tågoperatören MTR mycket välkommet. Från slutet av nästa år ger det fler tågavgångar, bland annat på sträckorna Eskilstuna-Västerås, Katrineholm-Stockholm och Eskilstuna-Stockholm där det även blir fler direkttåg.

Resandet inom Sörmland underlättas och knyter det närmare grannlänen och framför allt Stockholm. Fler tåg mellan Eskilstuna och Västerås är betydelsefullt inte minst för Mälardalens högskola.

Det råder ingen tvekan om att tät tågtrafik är klimatvänlig och samhällsekonomiskt lönsam. Men inte alltid företagsekonomiskt. Resandeunderlaget räcker inte för fullt så många tågavgångar som det är önskvärt via ren kommersiell trafik som lever på biljettintäkter.

I stället bör tågtrafiken ses som infrastruktur och kollektiv nyttighet, och betalas delvis via skatter. Det betyder upphandling där en regional kollektivtrafikmyndighet eller flera går ihop, väljer ut operatörer och ersätter dem utöver biljettintäkterna.

I dag ses denna modell som en självklar del av trafiken i Sörmland via bolaget Mälardalstrafik, som ägs av regionerna Sörmland, Västmanland, Örebro, Uppsala, Östergötland och Stockholm. Ändå satt det långt inne att få upplägget på plats på bland annat Svealandsbanan. Flera regioner skulle bli överens och det behövde köpas eller hyras tåg och allt framställdes som väldigt krångligt. 

Under tiden kunde kommunpolitikerna inte göra annat än att klaga på eller vädja till SJ som i praktiken var monopolist på sträckan. En tur här och där kunde köpas enligt improviserade upplägg men inte mer.

Detta urtida förhållningssätt gäller fortsatt för internationell tågtrafik. För den svensk som vill åka ner till den europeiska kontinenten är det krångligt och ofta dyrt att köpa biljett, och resalternativen är begränsade. Exempelvis finns det ännu inget nattåg från Sverige till Europa söder om Danmark.

Trafikverket redovisade i våras ett regeringsuppdrag om nattåg och föreslog Malmö-Bryssel-Köln som en första sträckning för eventuell kommande upphandling. Detta är svårare än att köpa tågtrafik inom ett land. Många aktörer ska komma överens om när tåget ska rulla och vem som ska betala.

Men svårt ska inte vara omöjligt. Tåget är klimatvänligt, smidigt, ger upplevelser och skapar ekonomiska värden. I ett integrerat Europa på 2020-talet borde smidiga tågförbindelser vara en självklarhet.