Varför informeras inte MÀlartÄgs passagerare?

Vana resenÀrer rÀknar med att MÀlartÄgen Àr sena eller instÀllda. Det som vÀcker irritation Àr bristen pÄ information.

MÀlartÄgen Àr ofta försenade eller instÀllda. Men informationen till resenÀrerna brister ofta.

MÀlartÄgen Àr ofta försenade eller instÀllda. Men informationen till resenÀrerna brister ofta.

Foto: Oscar Stomberg

Ledare2024-10-30 05:03
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

I mĂ„ndags kvĂ€ll var det dags igen. Ett MĂ€lartĂ„g med slutstation Örebro blev pĂ„ grund av ett fordonsfel stĂ„ende pĂ„ rĂ€lsen mellan LĂ€ggesta och StrĂ€ngnĂ€s. Det stillastĂ„ende tĂ„get stoppade Ă€ven trafiken motstĂ„ende riktning. 

Personer som regelbundet Äker med MÀlartÄgen pÄ strÀckan förvÀntar sig inte att tÄget ska komma fram i tid. TvÀrtom.

Vana resenĂ€rer utgĂ„r frĂ„n att tĂ„gen inte gĂ„r som tĂ„get. Att de behöver ta tidigare avgĂ„ngar för att vara sĂ€kra pĂ„ att komma fram i tid eller Ă„tminstone i nĂ„gorlunda tid. I september var punktligheten pĂ„ strĂ€ckan Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala 76 procent. Som punktliga rĂ€knas tĂ„g som inte Ă€r mer Ă€n fem minuter försenade. InstĂ€llda tĂ„g ingĂ„r över huvud taget inte i statistiken. 

Passagerarna pĂ„ tĂ„get som drabbades av ett fordonsfel i mĂ„ndags verkar dĂ€rför varken ha blivit sĂ€rskilt förvĂ„nande eller upprörda över att tĂ„get stod still. Det som gjorde flera av passagerarna upprörda var i stĂ€llet bristen pĂ„ information. 

Till tidningen berĂ€ttade en kvinna pĂ„ det trasiga tĂ„get: ”Vi blev informerade för mer Ă€n en och en halv timme sedan att de skulle starta om tĂ„get. Det har de gjort tre gĂ„nger nu och de har inte meddelat oss om vad som hĂ€nder. Vi stĂ„r fortfarande stilla, vi har stĂ„tt i mörkret i flera omgĂ„ngar och fĂ„r inte reda pĂ„ nĂ„got! Det hĂ€r Ă€r under allt kritik!”

Och det Àr det ocksÄ.

De som sitter pĂ„ tĂ„gen Ă€r pĂ„ vĂ€g nĂ„gonstans. De har tider att passa och andra mĂ€nniskor att ta hĂ€nsyn till. De behöver information sĂ„ att de fĂ„r en möjlighet att Ă€ndra sina planer och informera andra om vad det Ă€r som hĂ€nder. 

NĂ€r informationen uteblir helt och hĂ„llet ökar dĂ€rför stressnivĂ„n markant. 

DÄ Àr till och med Äterkommande uppdateringar om att det inte finns nÄgot nytt att meddela bÀttre Àn inget. Det blir nÄgot att hÄlla fast vid, nÄgot att vidarebefordra till andra som undrar nÀr resenÀrerna ska komma fram till sin station.

Men att MĂ€lartĂ„gs passagerare ska fĂ„ information verkar vara mer beroende av vilken personal som jobbar pĂ„ tĂ„gen Ă€n pĂ„ en övergripande policy i bolaget. 

HÀr finns det ett uppenbart förbÀttringsomrÄde. För den bristande informationen har varit ett problem lÀnge. Det har aldrig varit lÀttare att förmedla information till en stor skara mÀnniskor i en rad olika kanaler. Men frÄn MÀlartÄg Àr det förvÄnansvÀrt ofta helt tyst.