I mĂ„ndags kvĂ€ll var det dags igen. Ett MĂ€lartĂ„g med slutstation Ărebro blev pĂ„ grund av ett fordonsfel stĂ„ende pĂ„ rĂ€lsen mellan LĂ€ggesta och StrĂ€ngnĂ€s. Det stillastĂ„ende tĂ„get stoppade Ă€ven trafiken motstĂ„ende riktning.
Personer som regelbundet Äker med MÀlartÄgen pÄ strÀckan förvÀntar sig inte att tÄget ska komma fram i tid. TvÀrtom.
Vana resenĂ€rer utgĂ„r frĂ„n att tĂ„gen inte gĂ„r som tĂ„get. Att de behöver ta tidigare avgĂ„ngar för att vara sĂ€kra pĂ„ att komma fram i tid eller Ă„tminstone i nĂ„gorlunda tid. I september var punktligheten pĂ„ strĂ€ckan Ărebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala 76 procent. Som punktliga rĂ€knas tĂ„g som inte Ă€r mer Ă€n fem minuter försenade. InstĂ€llda tĂ„g ingĂ„r över huvud taget inte i statistiken.
Passagerarna pÄ tÄget som drabbades av ett fordonsfel i mÄndags verkar dÀrför varken ha blivit sÀrskilt förvÄnande eller upprörda över att tÄget stod still. Det som gjorde flera av passagerarna upprörda var i stÀllet bristen pÄ information.
Till tidningen berĂ€ttade en kvinna pĂ„ det trasiga tĂ„get: âVi blev informerade för mer Ă€n en och en halv timme sedan att de skulle starta om tĂ„get. Det har de gjort tre gĂ„nger nu och de har inte meddelat oss om vad som hĂ€nder. Vi stĂ„r fortfarande stilla, vi har stĂ„tt i mörkret i flera omgĂ„ngar och fĂ„r inte reda pĂ„ nĂ„got! Det hĂ€r Ă€r under allt kritik!â
Och det Àr det ocksÄ.
De som sitter pÄ tÄgen Àr pÄ vÀg nÄgonstans. De har tider att passa och andra mÀnniskor att ta hÀnsyn till. De behöver information sÄ att de fÄr en möjlighet att Àndra sina planer och informera andra om vad det Àr som hÀnder.
NÀr informationen uteblir helt och hÄllet ökar dÀrför stressnivÄn markant.
DÄ Àr till och med Äterkommande uppdateringar om att det inte finns nÄgot nytt att meddela bÀttre Àn inget. Det blir nÄgot att hÄlla fast vid, nÄgot att vidarebefordra till andra som undrar nÀr resenÀrerna ska komma fram till sin station.
Men att MÀlartÄgs passagerare ska fÄ information verkar vara mer beroende av vilken personal som jobbar pÄ tÄgen Àn pÄ en övergripande policy i bolaget.
HÀr finns det ett uppenbart förbÀttringsomrÄde. För den bristande informationen har varit ett problem lÀnge. Det har aldrig varit lÀttare att förmedla information till en stor skara mÀnniskor i en rad olika kanaler. Men frÄn MÀlartÄg Àr det förvÄnansvÀrt ofta helt tyst.