Vi som bor i Kvicksund kan använda såväl Sörmlandstrafikens som VL:s periodkort. Det är en rimlig ordning, många pendlar till Eskilstuna eller Västerås. Alla reser dock inte med tåg så ofta att det lönar sig med periodkort. Då blir priset på enkelresor viktigt.
I vintras påpekade en medresenär att enkelbiljetten till Västerås hade blivit billigare. Inget som hade basunerats ut, men en för resenärerna välkommen förändring. Resan dit tar drygt 20 minuter (när tågen går som de ska, är väl bäst att tillägga) och priset hade sänkts från 60 till 32 kronor. Till Eskilstuna, dit resan tar elva minuter, kostar det däremot 55 kronor – nästan dubbelt så dyrt.
Den skillnaden gjorde mig nyfiken, och jag kollade priset på fler av Mälartågs enkelbiljetter. De flesta är avståndsbaserade. Ju längre, desto dyrare. Men det gäller långtifrån alla, och priserna varierar mellan de trafikerade länen. I Sörmland kostar resorna mellan två närliggande stationer 55 kronor för enkel resa, även om de som Läggesta–Strängnäs och Hälleforsnäs–Flen ligger i samma kommun.
Så är det inte i Uppsala och Västmanlands län. Kolbäcksborna har otur, de bor i en annan kommun än Västerås. Så trots att resan är kortare än till Kvicksund betalar de 60 kronor för att resa in till Västerås. Ransta–Sala ligger i Sala kommun, och där är enkelpriset 28 kronor.
Heby och Morgongåva ligger i Heby kommun, och mellan dem kostar en enkelbiljett 39 kronor. Det priset verkar dock inte kommunbundet, det kostar även 39 kronor att resa till Uppsala. Uppsala–Sala kostar också 39 kronor. Sala är som Kvicksund, invånarna kan använda två läns periodkort och biljettpriser beroende på vart de åker. Mälartågs rabattpriser utgår alltid från grundpriset, i kronor blir de lägre när grundpriset är lägre.
Periodkorten mellan länen är ganska lika. Drygt 1 000 kronor för 30 dagar för hela länet och 6-700 kronor för en zon. Även här finns rabatter för ungdomar och i något fall för pensionärer.
Varför denna skillnad? Mälartåg svarar allmänt att priset är avståndsbaserat, men att anpassningar görs för att harmonisera med lokala taxor. För Kvicksund–Västerås finns ett beslut att harmonisera med den lokala taxan. Det är samma pris som för buss i Västerås, kanske för att Kvicksund har bussförbindelse med Eskilstuna men inte med Västerås.
Det verkar som att Sörmlandsregionen och Sörmlandskommunerna har varit snålare med att hålla nere priset på enkelbiljetter inom eller mellan kommuner. Det är en politisk fråga, väljarna får påverka om de vill ha en ändring. Nu är det inte så att kommuner och regioner i Sörmland badar i pengar, snarare tvärtom. Men ska också tågresor då och då uppmuntras finns skäl att hålla nere priset på enkelbiljetter.