När tar elitidrotten klimathänsyn?

Transporterna för att flytta bilar med mera mellan länder och världsdelar ger hundra gånger mer klimatskadliga utsläpp än de bensinslukande bilarnas tävlingslopp.

Transporterna för att flytta bilar med mera mellan länder och världsdelar ger hundra gånger mer klimatskadliga utsläpp än de bensinslukande bilarnas tävlingslopp.

Foto: Michael Sohn/TT

Ledare2020-01-02 06:00
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Tål elitidrotten att det beräknas hur stor klimatpåverkan som ingår i priset för spänningen och underhållsvärdet?

Det är verkligen sällsynt med ett riktigt försök att räkna på saken. Men för hockeyn i högsta divisionen i Finland har en tänkvärd kalkyl gjorts vid Tekniska högskolan i Villmanstrand. Hufvudstadsbladet i Helsingfors har haft en mycket informativ artikel om detta, och inte bara om hockeyn.

Något lite kan den säga även i den pågående kommunala diskussionen i Katrineholm om att förnya bandybanan med eller utan en hall som håller regn och blåst ute.

Bandy och hockey är inte samma sak. Men resultatet i Finland blev att utsläppen inte är så väldigt stora, och att en knapp respektive en dryg tiondel av utsläppen kommer från lagens resor och från uppvärmningen av arenorna. Den senare punkten kan väl ha viss relevans för hallfrågan i Katrineholm, men svensk fjärrvärme är klimatvänlig.

Mest slående var hur nästan två tredjedelar beräknades komma från den finländska hockeypublikens resor till matcherna. Intressant nog har deras hockeyliga börjat lägga matchschemat för att minska resvägarna, och klubbarna åker buss, inte flyg, till flertalet matcher. 

Det senare liknar nog rätt mycket elitbandyn i Sverige.

För mycket annan elitidrott verkar motsatsen gälla. Internationella turneringar, EM-kval och VM-kval skickar lagen, med funktionärer och reserver, kors och tvärs över och ibland mellan kontinenter. Klimathänsyn tycks inte ha börjat få märkbart genomslag. 

EM-slutspelet i fotboll 2020 blir utspritt så att lagen får flyga extra mycket.

Internationellt utbyte kräver en del resande. Ofta blir flyg det enda möjliga eller det enda tidsbesparande. Det gäller elitidrott likaväl som handel, kultur, politik eller högre utbildning. 

Men det är inget skäl att vägra skilja viktigt från oviktigt resande. Att hushålla och prioritera bättre kan man göra både i planering av seriespel och i uppläggningen av internationella evenemang.

Att värstingar alltid är värre är en usel ursäkt. Men en pikant sak är Formel 1-tävlingarna i fortkörning med racerbilar. 

Där har det, enligt Hufvudstadsbladet, beräknats att transporterna för att flytta hela spektaklet mellan länder och världsdelar ger hundra gånger mer klimatskadliga utsläpp än de bensinslukande bilarnas tävlingslopp.