FÄ som tillbringar tid pÄ nÀtet har missat det. Annonserna som lockar till storvinster vid investeringar i kryptovaluta. I annonserna finns ofta namn och bild pÄ kÀnda personer. Programledarna Fredrik Lindström och Filip Hammar Àr tvÄ. OcksÄ Jenny Alversjö och Steffo Törnquist som leder Nyhetsmorgon pÄ TV4 syns. Men i vissa fall Àr det bilder pÄ en helt vanlig familj. Men allt Àr bluff och bÄg.
Bilderna pÄ kÀndisarna har tagits utan lov. Citaten Àr rena fabrikationer. Bilderna pÄ den lyckliga familjen Àr ocksÄ stulna frÄn en blogg. Det kunde man lÀsa i Dagens Nyheter (29/11). Det Àr frÄgan om en global bedrÀgeriverksamhet. Det avslöjade DN tillsammans med den ideella journalistorganisationen Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) och ett 20-tal tidningar frÄn hela vÀrlden i vÄras.
Det börjar oftast med ett klick pÄ en annons som leder till en artikel. Kort dÀrefter ringer lurendrejaren upp för att övertyga om att investera i kryptovalutan. Men sÄ fort pengar överförts syns de inte igen. Det som följer Àr i stÀllet en mÀngd samtal, dÀr uppringaren pÄ olika vis försöker fÄ tag pÄ mer pengar. I Sörmland har bland annat tvÄ Àldre kvinnor förlorat hundratusentals kronor pÄ detta sÀtt.
MÄnga, men inte alla, som drabbats av bedrÀgerierna Àr pensionÀrer. Skurkarna siktar sig ofta in pÄ Àldre mÀnniskor. En del Àldre, inte alla, saknar nÀtvana. Olika former av insatser för att öka Àldres internetkompetens kan dÀrför vara bra. Det minskar risken för att bli lurad.
I veckan berÀttade tidningen om sörmlÀnningar som fÄtt blufffakturor i brevlÄdan. Personerna insÄg att det handlade om bedrÀgeri och polisanmÀlde. Samma försiktighet bör tillÀmpas gentemot diverse erbjudanden pÄ nÀtet. Vem Àr avsÀndaren? Vilka lÀnkar klickar du pÄ? Vilka uppgifter lÀmnar du ut?
NÀtplattformarna har ocksÄ ett stort ansvar. Bland annat sÀljer Google sökord till flera av de avslöjade bedrÀgeriföretagen. NÀr Googles kommunikationsdirektör i norra Europa, Mark Jansen, bemötte detta i DN var det prat om att bolaget nyligen sett över sina annonsrutiner. Vad för förÀndring det leder till i verklig mening Àr dock oklart.
Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) vill dÀrför stÀlla krav pÄ digitala tjÀnsteföretag som Facebook och Google. NÄgra av förslagen kan vara bra.
Krav att nÀtjÀttarna ska noggrannt granska annonsbestÀllare och innehÄll innan publicering kan göra stor nytta. Företag bör vara skyldiga att hÄlla olagligt annonsinnehÄll borta frÄn sin plattform. HÄrda krav pÄ att bekrÀfta identiteten pÄ bolagets kunder minskar risken för oseriösa annonsörer. Om nÀtbolagen inte följer reglerna mÄste storleken pÄ böterna vara kÀnnbar.
Det Àr ocksÄ en frÄga om förtroende. Vill dessa företag verkligen förknippas med skurkar och lurendrejare?