EU:s migrationspolitik Àr pÄ vÀg att omdanas. Men vad Àr det för regelverk som Àr pÄ vÀg att vÀxa fram?
Det finns ett uppenbart behov av en ny migrationspolitik inom EU. FrÄgan har stötts och blötts i Bryssel men medlemslÀnderna har haft svÄrt att komma överens om ett nytt regelverk. Detta trots att ingen EU-stat Àr riktigt tillfreds med dagens situation.
Unionens grÀnsomrÄden belastas hÄrdare Àn övriga delar av EU. Samtidigt som asylsökande alltför ofta behandlas illa i grÀnslÀndernas lÀger och asylprocesser.
FÄ vill sÀga vad det stora problemet Àr: Det utbreda flyktingmotstÄndet. MÄnga lÀnder Àr nÀmligen ointresserade av att avlasta unionens grÀnslÀnder dit mÄnga asylsökande tar sina första steg pÄ EU-mark. Och medlemslÀnderna har inte direkt sprungit benen av sig nÀr frivillig omfördelning av asylsökande varit aktuellt.
För att komma till rÀtta med dessa problem har EU-kommissionen tagit fram ett förslag pÄ ny "migrationspakt", som EU-parlamentet nyligen tagit stÀllning till. Förslag pÄ förÀndringar har gjorts. NÀsta steg Àr ministerrÄdet. Det handlar om snabbare bedömning av asylskÀl i direkt anslutning till grÀnslÀnderna. Om hur grÀnskontroller ska finansieras. Men ocksÄ den sÄ kallade "solidaritetsmekanismen" som ska fördela asylsökande och ansvar mellan medlemslÀnderna.
I framtagande av den nya migrationspakten har den tidigare moderate partisekreteraren och numera EU-parlamentarikern Tomas Tobé (M) stÄtt i centrum.
Han utsÄgs för ett par Är sedan till parlamentets huvudförhandlare. I den rollen har hans uppgift varit mindre av partilojalitet och personligt tyckande och mer av att samla och överbrygga. Och Àven om det finns delar i förslagen som bör kritiseras, verkar han ha lyckats med överbryggandet. Han var dÀrför nyligen med i Ekots Lördagsintervju.
Men delar av migrationspakten riskerar urvattnas i ministerrĂ„det. Den föreslagna bindande solidaritetsmekanismen, kan bland annat skjutas ned. Ăven TobĂ©s egen M-ledda regering i Sverige har luftat kritik mot den â inte minst frĂ„n SD-stödet.
Mekanismen innebÀr att om ett stort antal asylsökande anlÀnder till ett eller flera lÀnder ska dessa EU-stater fÄ hjÀlp av andra medlemslÀnder. Antingen ska de stötta genom att ta emot en del av de asylsökande. Eller sÄ ska de hjÀlpa genom kapacitetshöjande ÄtgÀrder i mottagarlÀnderna. Hur stödet ska se ut ska varje enskild stat sjÀlv bestÀmma. Men klart Àr att en vÀsentlig del av EU-stödet ska vara omfördelning av asylsökande. Och om inte tillrÀckligt mÄnga tar emot dessa asylsökande kan kommissionen tvinga lÀnderna. Det gjorde Tobé klart i Ekot-intervjun.
Och Àven om detaljerna i mekanismen kan diskuteras, verkar denna avvÀgning mellan frivillighet, solidaritet och tvÄng vara det bÀsta möjliga i dagens EU-parlament.
Det finns dock ett svepande uttalande i intervjun som behöver bemötas. à terigen pratar han om att en majoritet av de som söker asyl Àr sÄ kallade "ekonomiska migranter" som fÄr avslag pÄ sin ansökan. Migrationspolitiker som Tobé vet bÀttre Àn sÄ.
Först och frÀmst: Den som fÄr avslag pÄ sin asylansökan Àr inte nödvÀndigtvis "ekonomisk migrant". Det handlar om mÀnniskor som flyr undan mÄnga olika sorters hotfulla eller besvÀrliga situationer. Det kan handla om fiendeklaner, knarkligor och förtryckarstater. Att bevisa förföljelse eller den sortens utsatthet Àr svÄrt. Och för att fÄ asyl ska man heller inte kunna fly inom sitt eget land.
Och ja, strax under hĂ€lften av förstagĂ„ngsasylansökningarna i EU förra Ă„ret ledde till positiva beslut â i förstainstansen. Men lĂ€gger man till de som sedan fĂ„r ja i överklagandeprocessen stiger andelen beviljade till strax över 60 procent.
Avslutande tanke: Var i migrationspakten kan vi se det senaste Ärets erfarenheter med de ukrainska flyktingarna? Förvisso finns det skÀl att kritisera hur Sverige bemött dessa mÀnniskor. Men i sin helhet har EU:s massflyktsdirektivet fungerat vÀl. GrÀnserna för ukrainarna har i praktiken stÄtt öppna. UppehÄllstillstÄndsprocesserna har i huvudsak gÄtt smidigt.
Dagens mottagningssystem behöver dĂ€rför bytas ut mot ett mer öppet och smidigt dito. Ăr politiker i EU och Sverige inte försiktiga riskerar de knöla till redan lĂ€ttigenkorkade system. Det förlorar vi alla pĂ„.