Utan bra undervisning i matematik stannar Sverige

Att kunna lÀsa, skriva och rÀkna öppnar mÄnga fler dörrar som annars hade varit stÀngda.

Att kunna lÀsa, skriva och rÀkna öppnar mÄnga fler dörrar som annars hade varit stÀngda.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ledare2023-06-25 20:19
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Den svenska skolan har genomgÄtt stora förÀndringar de senaste hundra Ären. Dess betydelse för ekonomisk och social utveckling, frihet och inte minst demokrati ska inte underskattas. Skolans och bildningens betydelse för att lyfta individer ur socialt trÀngda omstÀndigheter Àr inte bara en insikt liberaler haft lÀnge. Det Àr en erfarenhet som delas runt om i Sverige och Sörmland. Att kunna lÀsa, skriva och rÀkna öppnar mÄnga fler dörrar som annars hade varit stÀngda.

Det har lĂ€nge funnits orosmoln kring matematikkunskaperna i grundskolan, men ocksĂ„ i gymnasiet de senaste Ă„rtiondena. För det man inte lĂ€r sig dĂ€r mĂ„ste man i stĂ€llet lĂ€ra sig pĂ„ universitet, om man tar sig in pĂ„ tekniska eller matematiska utbildningar dĂ€r. 

Redan för tjugo Ă„r sedan varnade ett tjugotal studierektorer vid vĂ€lrenommerade högskolor om att studenters förkunskaper i rĂ€knefĂ€rdighet försĂ€mrats över tid (Dagens Nyheter 7 juni 2002). DĂ„ hade resultaten lyst rött i ett Ă„rtionde. Dessa problem har sedan fortgĂ„tt. I dag ser vi hur mĂ„nga som pĂ„börjat ingenjörsutbildningar inte klarar av dem. En stor del av dessa studenter hoppar rent av utbildningarna. Bristande matematikkunskaper Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis det enda skĂ€let, men spelar givetvis roll. 

Orsakerna till detta kan vara flera. Men svajiga matematikkunskaper kan, i alla fall delförklaras, av hur politikerna utformar skolans lÀroplan. Det Àr i alla fall slutsatsen av forskaren Johan Prytz som skrivit en rapport pÄ uppdrag av Svenskt nÀringsliv.

Forskaren redovisar i den en historisk översikt av vilka förĂ€ndringar skolans lĂ€roplaner och kursplaner i matematik genomgĂ„tt. De senaste 60 Ă„ren Ă€r hans huvudfokus. Men Ă€ven grundskolans föregĂ„ngare, folkskolan och realskolans kursplaner i matematik. Det Ă€r tĂ€mligen informativt. 

Hans slutsatser? Jo, de flesta lÀro- och kursplaner har, enligt hans studie, inte bidragit till nÄgon positiv utveckling nÀr det gÀller matematiken. Skolan har helt enkelt svÄrt att hÄlla uppe skolresultaten samtidigt som fler barn ur samhÀllets olika delar tagit plats i skolbÀnken.

LĂ€roplanen frĂ„n 1994 verkar ha varit ett verkligt problembarn – och inte bara för matematikkunskaperna. Enligt rapporten har den, fram till 2011 (dĂ„ nĂ€sta revidering skedde) snarast varit bidragande till att dra ned resultaten i lĂ€sförstĂ„else, matematik och naturvetenskap. Det överdrivna fokuset pĂ„ elevers "förmĂ„gor" snarare Ă€n att lĂ€ra sig fakta slog fel. 

BĂ€ttre var det i dess föregĂ„ngare: lĂ€roplanen frĂ„n 1980. Prytz menar att det Ă€r en av lĂ€ro- och kursplaner som gav en tydlig och mĂ€tbar resultatförbĂ€ttring. Det var en utveckling som syntes fram till lĂ€roplansskiftet 1995. Mycket tonvikt lĂ€gger Prytz vid att aritmetiken, eller den sĂ„ kallade rĂ€knelĂ€ran, tog större plats i denna Ă€n i de andra lĂ€roplanerna. 

Prytz har tolkat sina resultat försiktigt. Det Ă€r klokt. Det finns mycket att ta hĂ€nsyn till under de senaste 60 Ă„ren. Politik och ekonomi har utvecklats mycket. Pedagogiker har förĂ€ndrats. Kommunaliseringen av skolan och friskolornas intrĂ€de pĂ„verkar ocksĂ„ möjligheterna att dra slutsatser om lĂ€roplanernas betydelse för skolresultaten. Varje förĂ€ndring och bestĂ„ndsdel bör studeras för att kunna samla bilden av skolans förĂ€ndring. Men Prytz slutsatser har Ă€ndĂ„ bĂ€ring. 

Det betyder inte att politikerna ska rusa ivĂ€g med ofĂ€rdiga "lösningar". Men det kan vara en vĂ€g framĂ„t att bygga vidare pĂ„ 1980 Ă„rs lĂ€roplan. SĂ€rskilt för matematikĂ€mnena. För givetvis Ă€r det sĂ„ att Ă€ven samhĂ€llskunskap och historia Ă€r viktiga Ă€mnen som hjĂ€lper barn att bli samhĂ€llsmedvetna medborgare som ska göra rĂ€tt för sig. Samtidigt fĂ„r inte matematiken tappas bort. Undervisningen mĂ„ste fungera. Annars kan det slĂ„ hĂ„rt mot elevers möjlighet att senare i livet hĂ€vda sig pĂ„ arbetsmarknaden och i universitetsvĂ€rlden. 

Dessutom behöver vi fler skickliga ingenjörer. Inte minst nÀr nya tekniska lösningar för klimat och miljö ska utvecklas. Utan nÄgon som kan rÀkna stannar Sverige.