Vad har regeringen gjort sedan hösten 2015?

November 2015. Regeringen införde grÀnskontroller och lovade en tillfÀlligt Ätstramad flyktingpolitik. Men var Àr de utlovade förbÀttringarna av flyktingmottagandet?

November 2015. Regeringen införde grÀnskontroller och lovade en tillfÀlligt Ätstramad flyktingpolitik. Men var Àr de utlovade förbÀttringarna av flyktingmottagandet?

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2020-10-06 05:00
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Fem Ă„r har gĂ„tt sedan hösten 2015. Vid Ă„rets slut hade över 160 000 mĂ€nniskor sökt asyl i Sverige. Myndigheterna var senfĂ€rdiga och illa förberedda. Vad kan Sverige göra för att vara bĂ€ttre förberett inför ett kraftigt ökat antal asylsökande?

NÀr Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik satt i SVT Morgonstudion pÄ mÄndagen (5/10) fick han svara pÄ den kritik som bland annat Riksrevisionen framförde i en granskning 2017: att Sveriges beredskap brast hösten 2015.

”Om beredskap betyder att man ska ha 3 000 extra personal redo eller 65 000 boendeplatser som stĂ„r i trĂ€da och vĂ€ntar sĂ„ kommer vi aldrig ha det”, svarade Ribbenvik. Och visst Ă€r det sĂ„. En sĂ„dan organisation lĂ€r bli dyr. 

Men beredskap behöver inte handla om att ha stÄende personal eller bostÀder, utan om hur snabbt man fÄr fram dessa. Rekryteringsprocesser och intern utbildning tar ofta lÄng tid. Det finns upphandlingsregler som ska följas. SÄdant kan sÀtta kÀppar i hjulen för en organisation som ska hantera en plötsligt och kraftigt ökad arbetsbelastning.

Ribbenvik nÀmner behovet av samverkan för att hantera kriser. Det har han rÀtt i. Myndigheter kan dela med sig av resurser, sÄsom lokaler och bostÀder, eller personal med rÀtt kompetens. De organisationer som lÄnar ut personal med rÀtt kompetens, till exempel om registrering och juridik, mÄste ocksÄ fÄ lÀttnader pÄ sitt befintliga uppdrag.

Det handlar ocksĂ„ om att vara förutseende. Riksrevisionen har bland annat pĂ„pekat att Migrationsverket inte en enda gĂ„ng innan 2016 genomförde den risk- och sĂ„rbarhetsanalys som ska bidra till att förbĂ€ttra myndighetens krisberedskap. 

Men ocksÄ Sveriges regeringar bÀr ansvar. Riksrevisionens genomgÄng av relevanta propositioner mellan 2004 och 2015 visar att ingen regering tagit upp behovet av beredskap nÀr det gÀllde flyktingmottagande.

NĂ€r regeringen i november 2015 införde grĂ€nskontroller, och dĂ€refter krav pĂ„ ID-kontroller i Danmark och Tyskland, utlovades ocksĂ„ en tillfĂ€lligt Ă„tstramad utlĂ€nningslag. Det hette att Sverige behövde ett ”andrum”. Antalet asylsökande skulle minskas tillfĂ€lligt, samtidigt som kapaciteten i mottagning och etablering skulle förbĂ€ttras.

Men det sÄ kallade andrummet har handlat mer om att göra det förra permanent och att glömma det senare. Vad har gjorts för att förbÀttra Sveriges mottagningskapacitet? Den frÄgan mÄste regeringen besvara.