âLĂ„t polisen fĂ„ tillgĂ„ng till verktyg de tror att de behöver. Har man ingenting att dölja sĂ„ har man inget att bekymra sig över, sĂ„ tĂ€nker jag i alla fall,â sĂ€ger en boende i Eskilstunas sĂ€kerhetszoner nĂ€r tidningen undersöker hur de som berörs ser pĂ„ beslutet.
SĂ„ Ă€r det mĂ„nga som tĂ€nker. âRent mjöl i pĂ„sen-argumentâ Ă€r vĂ€ldigt vanliga.
Men i den hĂ€r typen av frĂ„gor kan man inte bara utgĂ„ frĂ„n sig sjĂ€lv. Man mĂ„ste höja blicken och beakta de större perspektiven â och det Ă€r dessutom lika viktigt att bĂ„de skĂ„da bakĂ„t och framĂ„t i tiden.
LĂ€nge saknade sĂ„ gott som alla mĂ€nniskor grundlĂ€ggande rĂ€ttigheter och friheter. Staten med dess förlĂ€ngda arm polisen var maktfullkomliga. Ăven om du âhade rent mjöl i pĂ„senâ kunde du fĂ€ngslas â utan annat skĂ€l Ă€n att polisen tyckte det var lĂ€mpligt.
Och sÄ Àr det Àn i dag i mÄnga lÀnder dÀr demokratin lyser med sin frÄnvaro.
Men lÄngsamt började det vÀxa fram ett annat ideal. I mitten av 1800-talet myntades begreppet rÀttsstaten. I en rÀttsstat begrÀnsas statens och polisernas makt ytterst av individernas grundlÀggande fri- och rÀttigheter. Poliser kunde inte lÀngre agera godtyckligt. Vad de fick eller inte fick göra styrdes av lagar och regler. Deras ingripanden skulle kunna motiveras och vara proportionerliga till sitt syfte.
LÀnge fanns det en trend dÀr individernas rÀttigheter blev starkare pÄ statens och polisernas bekostnad. Men nu Àr den trenden bruten. Polisen och andra ges allt vidare befogenheter i jakten pÄ de gÀngkriminella.
Men, Àr det lÀtt att invÀnda, syftet att bekÀmpa gÀngkriminaliteten Àr ju gott. Och det Àr det naturligtvis. Problemet Àr att det bara Àr ena vÄgskÄlen. FÄ verkar frÄga sig vad som ryms i den andras skÄlen: Allt vi riskerar nÀr sjÀlva fundamentet för rÀttsstaten försvagas.
SÀkerhetszoner innebÀr att polisen, utan misstanke om brott, fÄr kroppsvisitera alla som befinner sig inom zonen. Man fÄr Àven söka igenom alla fordon som finns dÀr.
Polisen har fĂ„tt tillbaka makten att bestĂ€mma. Individen har inget att sĂ€tta emot â hur rent mjöl i pĂ„sen man Ă€n har.
Men kan de ÀndÄ vara rimliga? VÀger nyttan tyngre Àn vÄra förlorade rÀttigheter?
Vad man vet Àr att ökad polisiÀr nÀrvaro pÄ en plats under en begrÀnsad tid kan leda till minskad brottslighet. Men det Àven nÀr det inte finns en sÀkerhetszon. Den avgörande faktorn tycks alltsÄ vara fler synliga politiker.
SÄ varför behövs dÄ sÀkerhetszonerna? Ett svar handlar om att införandet signalerar politisk handlingskraft. Att politikerna Àr beredda att ta i med hÄrdhandskarna mot gÀngen. Ett annat svar handlar om att det blir lÀttare för polisen internt att dra ihop de resurser som behövs för att punktmarkera i ett omrÄde, eller Àgna extra mycket tid Ät en utredning.
Men plakatpolitik och bristande organisation Àr svaga argument för att vi ska ge upp vÄra grundlÀggande fri- och rÀttigheter.
LÀgger polisen mer resurser pÄ att bekÀmpa gÀngen behöver man samtidigt ta resurser och personal frÄn andra delar av verksamheten. Mindre tid kan dÄ samtidigt lÀggas pÄ att lösa andra brott exempelvis inbrott eller cykelstölder.
FrÄn 2017 till och med 2024 har polisens anslag ökat med 80 procent. Mellan 2015 och 2024 ökar antalet anstÀllda pÄ myndigheten, enligt prognosen, med 36 procent. Trots det utvecklades, enligt polisen, resultatet för den brottsförebyggande verksamheten negativt 2023 jÀmfört med 2022. Man klarade dock upp fler grova vÄldsbrott i StockholmsomrÄdet (cirka 70 procent) och Uppsala (cirka 85 procent) under 2023 Àn tidigare. Det Àr en trend som behöver spridas över landet.
En god början kan vara att ansvariga politiker börjar krÀva att polisen blir bÀttre pÄ sitt kÀrnuppdrag: Att lösa brott och minska brottsligheten.