Det Àr uppenbarligen inte lÀtt att bygga ett badhus. Det blir den som googlar pÄ ordet badhusbygge snart varse.
Kommunala badhusbyggen krÀver kunskap, kompetens och ett tydligt politiskt ledarskap. Det verkar dock sÀllan, enskilt eller var för sig, finnas i kommunerna.
NÀr man lÀser om diverse kommunala badhusprojekt genom Ären Àr det slÄende hur lite kommunerna verkar lÀra av varandra. Projekt efter projekt visar pÄ samma brister: orealistiska visioner, otillrÀckliga underlag och dÄlig kostnadskontroll.
Och det Ă€r skattebetalarna som fĂ„r stĂ„ för notan nĂ€r dessa âmisstagâ leder till att kalkylerna spricker och miljonerna rullar. Det finns mĂ„nga exempel nĂ€r byggnotan och den fortsatta driften blir sĂ„ höga att kostnaderna gĂ„r ut över den kommunala kĂ€rnverksamheten.
Bygget av ett nytt badhus och en ny idrottshall pÄ Larslunda IP i StrÀngnÀs Àr inget undantag. I februari framkom det att projektet blir 50 procent dyrare Àn vad kommunen rÀknade med 2021. Notan ser ut att hamna pÄ nÀrmare 400 miljoner kronor.
Enligt den projektansvarige tjÀnstemannen pÄ kommunens fritidsenhet har pandemin och kriget i Ukraina bidragit till att kostnaden har ökat. Hur och i vilken grad förklaras inte.
Inte ens den politiska oppositionen har full insyn i projektets alla turer och kalkyler. Till TV4:s kalla fakta (27/5) sÀger kommunstyrelsens ordförande i StrÀngnÀs Jacob Högfeldt (M) att det muntligen har redovisats ekonomiska underlag för oppositionen.
Denna muntliga dragning anser Högfeldt utgör ett fullgott beslutsunderlag. SjÀlva kalkylerna för simhallen, Àr dock sekretessbelagda. SÄ Àr det alltid under upphandling, konstaterar han.
Stora delar av oppositionen hÄller inte med. Liberalerna och StrÀngnÀspartiet har exempelvis efterfrÄgat en investeringskalkyl, men har nekats att ta del av en sÄdan.
Men företrÀdarna för majoriteten (S+M) verkar alltsÄ inte tycka att det finns nÄgra problem. Inte ens dÄ det framkommit att den firma We Group som kommunen anlitat för att projektera bygget pÄ goda grunder gÄr att ifrÄgasÀtta.
Tidigare projekt har blivit betydligt dyrare och tagit lĂ€ngre tid Ă€n berĂ€knat. Det gĂ€ller inte minst badhuset i Kiruna. FrĂ„n början skulle badhuset dĂ€r ha kostat 300â500 miljoner kronor. I maj var notan uppe i 820 miljoner och fortsĂ€tter vĂ€xa i takt med fler förseningar. I mars sparkade Kiruna kommun We Group och lĂ€t KirunabostĂ€der ta över projektledningen. Enligt kommunen har bĂ„de We Groups projektledning och projektstyrning brustit. (TV4 Kalla fakta 25/5).
Tv4:s program Kalla fakta har ocksĂ„ avslöjat att företagets vd Mille Ărnmark ljugit om innehĂ„llet i sitt cv. Det finns exempelvis inga belĂ€gg för att han Ă€r doktor i kemi och mikrobiologi, vilket han pĂ„stĂ„tt. SjĂ€lv sĂ€ger Ărnmark att han bara behöver nyttja en titel i sitt cv: Badhuskungen (ST 31/5).
I ljuset av Kalla Faktas avslöjande valde Göteborgs stad att sĂ€ga upp avtal med Ărnmark, som anlitats som konsult för att personligen vara byggledare under om- och tillbyggnaden av Frölundabadet. Kommunen anser att förtroendet för Ărnmark förbrukats (GP 18/6).
Men i StrÀngnÀs har den politiska majoriteten inte samma syn pÄ avslöjandena. We Group jobbar kvar.
Ănnu har ingen politiker i StrĂ€ngnĂ€smajoriteten förklarat varför de, till skillnad frĂ„n exempelvis politikerna i Kiruna och Göteborg, inte tappat förtroendet för We Group. Inte heller har de förklarat varför oppositionen endast fĂ„r en begrĂ€nsad insyn i Ă€rendet.
Majoritetens strategi verkar tvÀrtom vara att ducka besvÀrliga frÄgor. Den som frÄgar hÀnvisas i stÀllet till kommunens tjÀnstemÀn.
Det Àr inte riktigt sÄ som demokratiska processer brukar genomföras.