Vem har påverkat Liberalernas vägval?

Nyamko Sabuni är den enda kvarstående kandidaten inför Liberalernas landsmöte på fredag. Men det finns frågor att ställa kring hennes kampanj.

Nyamko Sabuni är den enda kvarstående kandidaten inför Liberalernas landsmöte på fredag. Men det finns frågor att ställa kring hennes kampanj.

Foto: Naina Helén Jåma/TT

Ledare2019-06-25 18:40
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Vi berättar inte om våra kunder. Så står det på hemsidan hos det påverkansbolag vars chef hållit Nyamko Sabuni med rådgivning och strategi för att kampanja till partiledare.

En sida av saken är vänskap mellan personer som för omkring 15 år sedan fanns nära ledningen för dåvarande Folkpartiet Liberalerna. Johan Jakobsson var partisekreterare. Nyamko Sabuni lyftes som färsk riksdagsledamot in i en inre cirkel kring dåvarande partiledare Lars Leijonborg.

Johan Jakobsson har, efter att ha gjort sig omöjlig som partisekreterare i samband med en dataintrångsaffär 2006, hållit till i den politiska konsultbranschen. Han är grundare och ledare i företaget Nordic Public Affairs. Det är på dess hemsida det betonas att de håller hemligt vem som betalar dem.

Johan Jakobsson hör som politisk aktör till en falang som vill att partiet Liberalerna ska vridas åt höger. Under de senaste åren har han gjort debattinlägg för att borgerlig regering skulle förhandla till sig stöd från radikalhögern i SD. Liberalernas partiråd valde i stället med stor majoritet en uppgörelse med S, C och MP, med avsevärda liberala inslag, i för partiet viktiga frågor. Efter det blev Johan Jakobsson kampanjuppläggare för Nyamko Sabuni som partiledare.

En smart upplagd kampanj: Man skaffade sig försprång medan andra ägnade sig åt EU-valet. Metodiskt utnyttjades rådgivande omröstningar bland medlemmar, med ofta mycket lågt deltagande och en datateknik där många medlemmar i praktiken inte kom åt att rösta. Distriktens valda ombud har pressats hårt för att inte göra sina egna bedömningar utan följa dessa omröstningar. Johan Pehrson och Erik Ullenhag har strukit flagg.

Någon eller några betalade en del – i vart fall en opinionsmätning, utförd i april av enkätföretaget Inizio, och använd för intern påverkan i partiet. Den visade försprång för Sabuni, i ett läge där bara hon kampanjade och där det var okänt vilka motkandidaterna skulle bli. En sådan undersökning för att suggerera intryck av framgång är ett typiskt trix bland påverkansföretag som inte berättar vilka som betalar dem för vad. Om pengarna har bara meddelats att de kom från ”ett antal ”Nyamko Sabuni-anhängare”. Vilka personer, företag eller organisationer det var har inte avslöjats.

En sådan undersökning, om det bara var en, behöver inte ha varit jättedyr. Men här skymtar ett av de mest riskabelt mörklagda områdena i svensk politik. Det går att i det fördolda lägga in vilka pengar som helst, från vilka aktörer som helst, och på vilka omvägar som helst, i syfte att påverka ett partis beslutsprocesser, eller opinionsbildningen i stort. De företag som är kanaler för sådan påverkan mörklägger nästan alltid belopp och uppdragsgivare.

Liksom i andra påverkansbolag har anställda konsulter i Nordic Public Affairs bakgrund i flera partier, såsom L, S, M och MP. Men iögonenfallande är att en ägare och ”managing partner”, alltså en av Johan Jakobssons närmaste medarbetare, är den tidigare Timbrochefen, Marcus Uvell, som fick sparken från konsultbolaget Kreab efter att ha haft en lite väl nära relation till SD-politiker.

Liberalernas landsmöte på fredag borde inte godta att gå till beslut utan fullständig och trovärdig redovisning av pengar och andra tjänster – och om något kommit från intressen med motiv att utifrån påverka partiets vägval.