Astrid Lindgren, vÄr kanske mest folkkÀra barnboksförfattare, skrev en gÄng: "En barndom utan böcker, det vore ingen barndom. Det vore att vara utestÀngd frÄn det förtrollade landet, dÀr man kan hÀmta den sÀllsammaste av all glÀdje."
Men en sÄdan barndom blir allt vanligare, för svenska barn lÀser allt mindre enligt exempelvis en rapport frÄn Svenska FörlÀggareföreningen som kom i fjol. Dessutom verkar fÄ svenska barn anse att lÀsning Àr sÀrskilt roligt eller givande. Enligt Pisa-undersökningen 2018 ansÄg 40 procent av Sveriges elever att lÀsning var slöseri med tid, 57 procent lÀser bara om de mÄste.
I en nyligen slÀppt rapport, som LÀrarförbundets tidning LÀraren skrivit om (10/5), framgÄr att bara varannan femtonÄring i Sverige kan skilja fakta frÄn Äsikter. En minst sagt orovÀckande siffra. Det handlar inte bara om lÀsförmÄga, Àven undervisning i kÀllkritik gör skillnad, men sambandet mellan lÀsning och kunskapsinhÀmtning Àr ocksÄ solklart. Att navigera och inhÀmta information i ett samhÀlle som till stor del Àr byggt pÄ det skrivna ordet Àr svÄrt om man Àr en svag lÀsare.
Politiken kan knappast anklagas för bristande vilja att hitta lösningar pÄ problemet. Höstlovet döptes om till lÀslov, och i regeringens höstbudget i fjol avsattes 200 miljoner för att stÀrka lÀsfrÀmjande insatser.
I dagarna kom KulturrÄdet med sitt förslag pÄ hur ett lÀsrÄd kan inrÀttas pÄ myndigheten. RÄdet ska skriva planer, komma med Ärliga rapporter och lÀgesbilder samt sammanstÀlla forskning och kunskapsunderlag. Och, som det ofta uttrycks pÄ myndighetssvenska, samordna insatserna.
Ansvaret för barns lĂ€sning Ă€r visserligen utspritt pĂ„ ett antal olika aktörer â lĂ€rare, bibliotekarier, fritidsledare och förĂ€ldrar spelar alla en stor roll för att vĂ€cka intresset för lĂ€sning. Att utvĂ€rdera vilka lĂ€sfrĂ€mjande insatser som faktiskt ger resultat lĂ„ter som en god idĂ©. Men det Ă€r svĂ„rt att komma ifrĂ„n att den enskilt viktigaste insatsen för lĂ€sning Ă€r bra lĂ€sundervisning i skolan.
Det handlar om att det behöver avsĂ€ttas tid. Att lĂ€ra sig lĂ€sa Ă€r att lĂ€ra sig bĂ„de avkoda tecknen och lĂ€sa orden, men ocksĂ„ sĂ€tta dem i sammanhang och förstĂ„ innebörden av det man lĂ€ser. Ăvning ger fĂ€rdighet, som med sĂ„ mycket annat. MĂ€ngdtrĂ€ning mĂ„ste till, men det spelar ocksĂ„ roll vad barnen lĂ€ser, enligt studien som LĂ€raren rapporterar om. LĂ€sning av lĂ€ngre sammanhĂ€ngande texter gav i regel starkare lĂ€sare.
En annan viktig lĂ€rdom för svensk skola Ă€r att elever som i stor utstrĂ€ckning anvĂ€nde digital teknik i skolan var svagare lĂ€sare. Om det beror pĂ„ tekniken i sig, eller brister i hur den anvĂ€nds, dras inga slutsatser om. Men resultatet ger anledning att ifrĂ„gasĂ€tta den lĂ„ngtgĂ„ende digitaliseringen av skolan, och vĂ€cker frĂ„gan om viss Ă„tergĂ„ng till mer analoga undervisningsmetoder skulle kunna vara fördelaktigt. Ă
tminstone tills de nya metoderna Àr mer fÀrdigutvecklade och prövade bör man anvÀnda sig av det som fungerat historiskt.
Troligen behöver svenska elever mindre, inte mer, tid pÄ internet. StÀrks lÀsförmÄgan kan de kanske till och med ha Àn mer glÀdje av att ha all vÀrldens information ett knapptryck bort. Idag Àr mÄnga unga tyvÀrr utelÄsta frÄn lÀsningens förtrollade land, och det Àr upp till skolan att hjÀlpa dem hitta nyckeln.
Mimmie Björnsdotter Grönkvist Àr liberal skribent