En union som kan göra vÀrlden bÀttre

.

.

Foto: Sörmlands Media

GÀstkrönika2020-09-16 14:44
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, avslutade sitt första “state of the European union”-tal med att prata om ett filmklipp som spreds frĂ„n den italienska regionen Ligurien i april, dĂ€r tvĂ„ unga flickor spelar tennis mellan tvĂ„ hustak, och med gatan som nĂ€t. En talande scen: coronapandemin har skapat ett stort avstĂ„nd mellan oss, men ocksĂ„ fĂ„tt oss att hitta nya lösningar. 

Det var en stark avslutning pĂ„ ett bra tal. HĂ€r fanns viktiga markeringar bĂ„de vad gĂ€ller rĂ€ttsstatens stĂ€llning inom unionen och för frihet i Hongkong och Belarus. Von der Leyen uppmanade EU:s medlemslĂ€nder att övergĂ„ till majoritetsröstning framför konsensus Ă„tminstone vad gĂ€ller frĂ„gor om mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och sanktioner mot lĂ€nder som bryter mot dessa. 

I en upptrissad situation, dĂ€r mĂ„nga lĂ€nder har konkreta utrikespolitiska intressen – Grekland har exempelvis hĂ„llit emot vad gĂ€ller sanktioner mot Belarus för att kunna tvinga fram Ă„tgĂ€rder mot Turkiets agerande i Medelhavet – Ă€r det inte troligt att förĂ€ndringar sker, men von der Leyen har rĂ€tt. Dagens diplomatiska arbete Ă€r alltför lĂ„ngsamt och leder alltför ofta till urvattnade Ă„tgĂ€rder.

Problem finns att ta i, inte bara mellan Grekland och Turkiet. Hur EU ska tackla migrationsfrÄgorna Àr fortfarande inte klart, fem Är efter flyktingkrisen, men von der Leyen meddelar att Kommissionen presenterar sin plan under nÀsta vecka. DÀrtill ska EU försöka bidra till att medlemslÀndernas ekonomier börjar snurra efter coronakrisen.

Klimatkrisen har inte heller tagit paus. I sitt linjetal satte von der Leyen upp ett tuffare utslĂ€ppsmĂ„l till 2030, med 55 procents minskning i stĂ€llet för det tidigare 40. 

SĂ„dana mĂ„l behövs, men Ă€n viktigare Ă€r den konkreta politik som ska styra mot mĂ„len. I skuggan av von der Leyens tal röstade Europaparlamentet pĂ„ onsdagen om att godstransporter som sker med fartyg bör föras in i EU:s system för utslĂ€ppshandel. HĂ€romdagen slog priset pĂ„ utslĂ€ppsrĂ€tter i samma system nytt rekord, och Ă€r fem-sex gĂ„nger högre Ă€n för fem Ă„r sedan, inte minst tack vare Sveriges arbete för att skĂ€rpa reglerna. Kommissionen arbetar ocksĂ„ med förslag om koldioxidtullar, som innebĂ€r att lĂ€nder som handlar med EU mĂ„ste sĂ€nka sina utslĂ€pp eller betala tull pĂ„ sina produkter. 

Den typen av verktyg har enorm potential, Ă€ven vid sidan av klimatfrĂ„gan. EU Ă€r vĂ€rldens största handelspartner. Möjligheten att driva pĂ„, inte bara för ett bĂ€ttre Europa utanför en bĂ€ttre vĂ€rld, Ă€r enorm. Kommissionen tar steg i rĂ€tt riktning, men det gĂ€ller ocksĂ„ att medlemslĂ€nderna följer efter. 


Joakim Broman Àr fristÄende liberal skribent.