Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, avslutade sitt första âstate of the European unionâ-tal med att prata om ett filmklipp som spreds frĂ„n den italienska regionen Ligurien i april, dĂ€r tvĂ„ unga flickor spelar tennis mellan tvĂ„ hustak, och med gatan som nĂ€t. En talande scen: coronapandemin har skapat ett stort avstĂ„nd mellan oss, men ocksĂ„ fĂ„tt oss att hitta nya lösningar.
Det var en stark avslutning pÄ ett bra tal. HÀr fanns viktiga markeringar bÄde vad gÀller rÀttsstatens stÀllning inom unionen och för frihet i Hongkong och Belarus. Von der Leyen uppmanade EU:s medlemslÀnder att övergÄ till majoritetsröstning framför konsensus Ätminstone vad gÀller frÄgor om mÀnskliga rÀttigheter och sanktioner mot lÀnder som bryter mot dessa.
I en upptrissad situation, dĂ€r mĂ„nga lĂ€nder har konkreta utrikespolitiska intressen â Grekland har exempelvis hĂ„llit emot vad gĂ€ller sanktioner mot Belarus för att kunna tvinga fram Ă„tgĂ€rder mot Turkiets agerande i Medelhavet â Ă€r det inte troligt att förĂ€ndringar sker, men von der Leyen har rĂ€tt. Dagens diplomatiska arbete Ă€r alltför lĂ„ngsamt och leder alltför ofta till urvattnade Ă„tgĂ€rder.
Problem finns att ta i, inte bara mellan Grekland och Turkiet. Hur EU ska tackla migrationsfrÄgorna Àr fortfarande inte klart, fem Är efter flyktingkrisen, men von der Leyen meddelar att Kommissionen presenterar sin plan under nÀsta vecka. DÀrtill ska EU försöka bidra till att medlemslÀndernas ekonomier börjar snurra efter coronakrisen.
Klimatkrisen har inte heller tagit paus. I sitt linjetal satte von der Leyen upp ett tuffare utslÀppsmÄl till 2030, med 55 procents minskning i stÀllet för det tidigare 40.
SÄdana mÄl behövs, men Àn viktigare Àr den konkreta politik som ska styra mot mÄlen. I skuggan av von der Leyens tal röstade Europaparlamentet pÄ onsdagen om att godstransporter som sker med fartyg bör föras in i EU:s system för utslÀppshandel. HÀromdagen slog priset pÄ utslÀppsrÀtter i samma system nytt rekord, och Àr fem-sex gÄnger högre Àn för fem Är sedan, inte minst tack vare Sveriges arbete för att skÀrpa reglerna. Kommissionen arbetar ocksÄ med förslag om koldioxidtullar, som innebÀr att lÀnder som handlar med EU mÄste sÀnka sina utslÀpp eller betala tull pÄ sina produkter.
Den typen av verktyg har enorm potential, Àven vid sidan av klimatfrÄgan. EU Àr vÀrldens största handelspartner. Möjligheten att driva pÄ, inte bara för ett bÀttre Europa utanför en bÀttre vÀrld, Àr enorm. Kommissionen tar steg i rÀtt riktning, men det gÀller ocksÄ att medlemslÀnderna följer efter.
Joakim Broman Àr fristÄende liberal skribent.