Det har varit ett jobbigt 2020-tal så här långt för flygbranschen. Två år av pandemi förändrade mycket. Efter en kraftig minskning av passagerartalen verkar återhämtningen nu ha planat ut på något lägre nivåer än före.
För Skavstas del är siffrorna för 2022 något svagare än för 2021. Fram till oktober i år visar Transportstyrelsens statistik att drygt 460 000 passagerare har rest via Stockholm Skavsta. För 2021 var det vid motsvarande tid cirka 540 000 passagerare. De har sina skäl.
Det fallande konjunkturläget, inflationstryck och, inte minst Ukrainakriget är faktorer som påverkat mycket under det år som har varit. Från och med november ifjol var skilsmässan mellan Skavsta och Ryanair dessutom ett faktum, det spelar tydligt in i statistiken. Det irländska flygbolaget har varit huvudpelaren i det som drivit på utvecklingen på Skavsta de senaste 20 åren. Men livet går vidare. I dag är Wizz Air, den tyngsta aktören med mycket av sin trafik riktad till och från östra Europa.
När nu det blev klart att Norwegian börjar trafikera flygplatsen i vår är det förstås välkommet. Till att börja med är det två destinationer i Spanien. Skavsta behöver fler bolag som bedriver trafik från Nyköping. Och Norwegian är dessutom ett känt varumärke. Det hade stora problem under pandemin och tvingades gå igenom en rekonstruktion 2021. Men under november 2022 hanterade bolaget 1,4 miljoner passagerare totalt, en klar ökning jämfört med året innan.
Det har sedan pandemin slog till hänt mycket på Skavsta också. Det tecknades ett särskilt stödavtal, där delägaren Nyköpings kommun – alltså, skattebetalarna – gick i borgen för 70 miljoner för att stärka ekonomin. Fråga är hur länge till det behövs? Därefter kom ett ägarskifte i mars 2022, där den nuvarande ägaren Arlandastad klev in. Bolaget kom in med stora visioner om vad som kan utvecklas runt flygplatsen i framtiden. För själva flygplatsens del gäller att metodiskt jobba sig tillbaka till växande passagerarflöden.
Vi ska ha klart för oss att det också pågår ett omfattande arbete för att skapa en mer klimatmässigt hållbar fordonsflotta för flygets del. Det handlar om en omfattande utveckling av biobaserade flygbränslen, elflyg och vätgas. Den färdplan mot fossilfritt som flygbranschen har utvecklat i samverkan med den politiska satsningen Fossilfritt Sverige har ett tydligt mål: Allt flyg som startar vid svenska flygplatser 2045 ska vara fossilfritt, medan inrikesflyget ska nå dit redan 2030. Det finns ett också tydligt kommersiellt intresse inom näringslivet för omställning och innovation från såväl flygbolag som bränsleproducenter.
Flyget kan lyfta sig i framtiden, också från Skavsta, men därmed inte sagt att något är enkelt eller givet.
Olof Jonmyren är politisk redaktör på Södermanlands Nyheter (c).