Nyligen hittades en 14-Ärig flicka död i Nacka. Familjen hade ringt SOS och det rapporterades in som ett sjÀlvmord. Men nu har flickans mamma, storebror och en manlig kusin hÀktats. Flickan misstÀnks nÀmligen ha hedersmördats. Bland annat hade skolan, dÀr flickan gick i sjunde klass, kÀnt en oro för henne. RÀttsprocessen fÄr ha sin gÄng.
Tidigare, nÀr kunskaperna om hedersvÄldet knappt fanns, hade risken varit stor att man inte utrett ett fall som det hÀr. Skolan hade troligtvis missat tecknen, i stÀllet för att ha noterat dem. Och kanske hade sjÀlvmord setts som den enda troliga förklaringen.
Ibland mördas barn trots att det funnits kunskap om deras situation. Men medvetenheten - hos lÀrare, poliser och andra som kommer i kontakt med utsatta - förbÀttrar Ätminstone deras chanser att komma ur ett eventuellt hedersförtryck.
"Alla barn har samma rĂ€ttigheter!", lyder titeln pĂ„ en aktuell bok om hedersvĂ„ld (Komlitt), skriven av SO-lĂ€raren Sandra Pileman och Susanna Udvardi som leder kvinnojouren Freezonen. De kommer bĂ„da i kontakt med utsatta barn och förklarar att de skrev boken eftersom de âsaknade ett lĂ€ttillgĂ€ngligt material som bygger pĂ„ erfarenhet, forskning och relevanta lagar och förordningarâ i Ă€mnet.
Som titeln antyder placerar de det utsatta barnet i centrum. Det Àr enkelt och pedagogiskt skrivet, som en handbok för alla som kommer i kontakt med barn som utsÀtts för hedersförtryck.
Forskningen och Äterkommande undersökningar visar att mÄnga unga drabbas. Pileman och Udvardi konstaterar att vi inte förmÄr rÀdda ungdomar som tvingas Äka pÄ "semester" pÄ sommarlovet och som aldrig kommer tillbaka till skolbÀnken. Men mÄste det vara sÄ? Eller fÄr det ens vara sÄ? I boken tas vÄra lagar och förordningar upp. Den som jobbar inom exempelvis vÄrd och skola, och misstÀnker att barn far illa, har anmÀlningsplikt. Man ska alltsÄ anmÀla, och Pileman och Udvardi ger vÀgledning om hur man gÄr till vÀga och var man kan fÄ mer information om man Àr osÀker.
Men Àr det alltid sÄ lÀtt för förskole- och skolpersonal att navigera rÀtt? à ena sidan finns tydliga skrivelser om jÀmstÀlldhet och att barn har rÀtt till sjÀlvbestÀmmande. Samtidigt sÀger andra styrdokument att vÄrdnadshavare har rÀtt till inflytande. Förskolor ska till exempel Àven stÀrka barnens "identitet och kultur". Inte helt lÀttolkat, om förÀldrar kanske hÀvdar att det Àr barnets kultur att pojkar och flickor inte fÄr leka tillsammans, eller i skolan ha idrottslektioner ihop.
Personal har i rapporter efterfrÄgat stöd och tydligare ledning, och det Àr lÀtt att förstÄ varför. Otydlighet eller motstridiga budskap gör att det blir svÄrt att agera för barnets bÀsta, och enklare att lÄta bli.
Kunskap och tydlighet, och fokus pĂ„ barnet och svenska lagar, följer som en röd trĂ„d genom Pilemans och Udvardis bok. NĂ€r barnĂ€ktenskap tas upp beskrivs det för vad det Ă€r: ett grovt brott. Just en sĂ„dan tydlighet har alltför mĂ„nga gĂ„nger saknats. Som nĂ€r Socialstyrelsen för nĂ„gra Ă„r sedan kom ut med broschyren âInformation till dig som Ă€r gift med ett barnâ. I foldern, som pryddes av tecknade bilder av tre barn, stod det bland annat att det Ă€r "olĂ€mpligt att ni bor tillsammansâ. Vill myndigheten fila pĂ„ en ny och skarpare folder kan nĂ€mnda författarduo sĂ€kert hjĂ€lpa till.
Om alla barn i praktiken ska ha samma rÀttigheter duger det inte att tona ner allvaret eller gÄ pÄ Àggskal. Som Pileman och Udvardi understryker nÀr de vÀnder sig till kollegor och ansvariga: "Du kan rÀdda liv!"
Sakine Madon Àr politisk chefredaktör pÄ Upsala Nya Tidning (lib). Texten Àr tidigare publicerad dÀr.