Information till dig som kan rÀdda ett barns liv

Foto: Sven-Olof Ahlgren

GÀstkrönika2022-05-30 19:09
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nyligen hittades en 14-Ă„rig flicka död i Nacka. Familjen hade ringt SOS och det rapporterades in som ett sjĂ€lvmord. Men nu har flickans mamma, storebror och en manlig kusin hĂ€ktats. Flickan misstĂ€nks nĂ€mligen ha hedersmördats. Bland annat hade skolan, dĂ€r flickan gick i sjunde klass, kĂ€nt en oro för henne. RĂ€ttsprocessen fĂ„r ha sin gĂ„ng. 

Tidigare, nÀr kunskaperna om hedersvÄldet knappt fanns, hade risken varit stor att man inte utrett ett fall som det hÀr. Skolan hade troligtvis missat tecknen, i stÀllet för att ha noterat dem. Och kanske hade sjÀlvmord setts som den enda troliga förklaringen.

Ibland mördas barn trots att det funnits kunskap om deras situation. Men medvetenheten - hos lÀrare, poliser och andra som kommer i kontakt med utsatta - förbÀttrar Ätminstone deras chanser att komma ur ett eventuellt hedersförtryck.

"Alla barn har samma rĂ€ttigheter!", lyder titeln pĂ„ en aktuell bok om hedersvĂ„ld (Komlitt), skriven av SO-lĂ€raren Sandra Pileman och Susanna Udvardi som leder kvinnojouren Freezonen. De kommer bĂ„da i kontakt med utsatta barn och förklarar att de skrev boken eftersom de ”saknade ett lĂ€ttillgĂ€ngligt material som bygger pĂ„ erfarenhet, forskning och relevanta lagar och förordningar” i Ă€mnet.

Som titeln antyder placerar de det utsatta barnet i centrum. Det Ă€r enkelt och pedagogiskt skrivet, som en handbok för alla som kommer i kontakt med barn som utsĂ€tts för hedersförtryck. 

Forskningen och Ă„terkommande undersökningar visar att mĂ„nga unga drabbas. Pileman och Udvardi konstaterar att vi inte förmĂ„r rĂ€dda ungdomar som tvingas Ă„ka pĂ„ "semester" pĂ„ sommarlovet och som aldrig kommer tillbaka till skolbĂ€nken. Men mĂ„ste det vara sĂ„? Eller fĂ„r det ens vara sĂ„? I boken tas vĂ„ra lagar och förordningar upp. Den som jobbar inom exempelvis vĂ„rd och skola, och misstĂ€nker att barn far illa, har anmĂ€lningsplikt. Man ska alltsĂ„ anmĂ€la, och Pileman och Udvardi ger vĂ€gledning om hur man gĂ„r till vĂ€ga och var man kan fĂ„ mer information om man Ă€r osĂ€ker. 

Men Ă€r det alltid sĂ„ lĂ€tt för förskole- och skolpersonal att navigera rĂ€tt? Å ena sidan finns tydliga skrivelser om jĂ€mstĂ€lldhet och att barn har rĂ€tt till sjĂ€lvbestĂ€mmande. Samtidigt sĂ€ger andra styrdokument att vĂ„rdnadshavare har rĂ€tt till inflytande. Förskolor ska till exempel Ă€ven stĂ€rka barnens "identitet och kultur". Inte helt lĂ€ttolkat, om förĂ€ldrar kanske hĂ€vdar att det Ă€r barnets kultur att pojkar och flickor inte fĂ„r leka tillsammans, eller i skolan ha idrottslektioner ihop. 

Personal har i rapporter efterfrĂ„gat stöd och tydligare ledning, och det Ă€r lĂ€tt att förstĂ„ varför. Otydlighet eller motstridiga budskap gör att det blir svĂ„rt att agera för barnets bĂ€sta, och enklare att lĂ„ta bli. 

Kunskap och tydlighet, och fokus pĂ„ barnet och svenska lagar, följer som en röd trĂ„d genom Pilemans och Udvardis bok. NĂ€r barnĂ€ktenskap tas upp beskrivs det för vad det Ă€r: ett grovt brott. Just en sĂ„dan tydlighet har alltför mĂ„nga gĂ„nger saknats. Som nĂ€r Socialstyrelsen för nĂ„gra Ă„r sedan kom ut med broschyren ”Information till dig som Ă€r gift med ett barn”. I foldern, som pryddes av tecknade bilder av tre barn, stod det bland annat att det Ă€r "olĂ€mpligt att ni bor tillsammans”. Vill myndigheten fila pĂ„ en ny och skarpare folder kan nĂ€mnda författarduo sĂ€kert hjĂ€lpa till.

Om alla barn i praktiken ska ha samma rÀttigheter duger det inte att tona ner allvaret eller gÄ pÄ Àggskal. Som Pileman och Udvardi understryker nÀr de vÀnder sig till kollegor och ansvariga: "Du kan rÀdda liv!"

Sakine Madon Àr politisk chefredaktör pÄ Upsala Nya Tidning (lib). Texten Àr tidigare publicerad dÀr.