Köpfesternas tid kan vara förbi

Foto: Pär Fredin

Gästkrönika2022-11-27 19:16
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En sista köpfest före krisen? December månads handelssiffror, det som kallas julhandeln, stiger även 2022. Men det beror på den höga inflationen. Räknat i fasta priser kommer julhandeln att minska med sju procent jämfört med i fjol. Tuffast blir det för sällanköpsvaror, till exempel skor, kläder och hemelektronik, enligt prognosen från Hui (Handelns utredningsinstitut).

Mat måste man ha, bostadslånet och elräkningen måste betalas. Men i den mån man behöver julklappar till barnen, nya vinterstövlar eller saker till hemmet kan detta med fördel handlas till sänkta priser. Den gångna helgen kulminerade handelns påfund Black week. Det är en bra ordning för enskilda familjer, men det är ändå mycket möjligt att köprekordens tider är förbi.

Det finns ett antal skäl att välja bort (över-)konsumtionen och satsa på second hand och hållbara alternativ. Övergripande finns klimatförändringarna och de ändliga resurserna. Pandemin, kriget och energikrisen kan fungera som väckarklockor och ge ändrade beteenden. Lärdomen är dock att tillväxten, konsumtionen, studsar tillbaka igen så snart krisen är över. Kan det inte bli så igen när det väl råder fred i Ukraina?

Men ingen kris kan förklara den drastiska nedgången under motsvarande vecka för precis ett år sedan. Handeln under Black week hade minskat från 13,5 till 9,7 miljarder kronor. Enligt paketleverantören Postnord var en förklaring debatten om hållbarhet. ”Svenska konsumenter är medvetna om omvärlden” sade e-handelschefen Peter Hesslin (Dagens PS, 2/12 2021).

Pandemin pågick fortfarande för ett år sedan och elpriset hade tagit fart, men kriget och inflationen var fortfarande en bit bort. Kan det ha varit en båt i Suezkanalen som lade sordin på konsumtionen?

”Båt” är en förskönande omskrivning av det flytande miljonprogramsområde, som utgjorde containerfartyget Ever Given. Under sex dygn låg hon i fjol våras på tvären i kanalen, till världens beskådande. Där är våra sällanköpsvaror, de som genom ett trollslag brukar dyka upp på paketutlämningen. Ett knapptryck för att beställa, ett för att returnera något som inte passar. Nej, det är faktiskt inte hållbart.

Ever Given-effekten är en ren gissning från min sida. Kanske får vi höra om nya köprekord redan under veckan? Men det råder inget tvivel om att det kommer någon sorts utlösande faktor, som förändrar världsekonomin i grunden. Denna faktor behöver heller inte vara så dramatisk som krig eller pandemier. Det räcker med något som sätter fingret på det som alla redan vet – att det vi gör nu inte är hållbart i längden.

Johan Rudström är ledarskribent på Upsala Nya Tidning (lib). Texten är tidigare publicerad där