En sista köpfest före krisen? December mÄnads handelssiffror, det som kallas julhandeln, stiger Àven 2022. Men det beror pÄ den höga inflationen. RÀknat i fasta priser kommer julhandeln att minska med sju procent jÀmfört med i fjol. Tuffast blir det för sÀllanköpsvaror, till exempel skor, klÀder och hemelektronik, enligt prognosen frÄn Hui (Handelns utredningsinstitut).
Mat mÄste man ha, bostadslÄnet och elrÀkningen mÄste betalas. Men i den mÄn man behöver julklappar till barnen, nya vinterstövlar eller saker till hemmet kan detta med fördel handlas till sÀnkta priser. Den gÄngna helgen kulminerade handelns pÄfund Black week. Det Àr en bra ordning för enskilda familjer, men det Àr ÀndÄ mycket möjligt att köprekordens tider Àr förbi.
Det finns ett antal skĂ€l att vĂ€lja bort (över-)konsumtionen och satsa pĂ„ second hand och hĂ„llbara alternativ. Ăvergripande finns klimatförĂ€ndringarna och de Ă€ndliga resurserna. Pandemin, kriget och energikrisen kan fungera som vĂ€ckarklockor och ge Ă€ndrade beteenden. LĂ€rdomen Ă€r dock att tillvĂ€xten, konsumtionen, studsar tillbaka igen sĂ„ snart krisen Ă€r över. Kan det inte bli sĂ„ igen nĂ€r det vĂ€l rĂ„der fred i Ukraina?
Men ingen kris kan förklara den drastiska nedgĂ„ngen under motsvarande vecka för precis ett Ă„r sedan. Handeln under Black week hade minskat frĂ„n 13,5 till 9,7 miljarder kronor. Enligt paketleverantören Postnord var en förklaring debatten om hĂ„llbarhet. âSvenska konsumenter Ă€r medvetna om omvĂ€rldenâ sade e-handelschefen Peter Hesslin (Dagens PS, 2/12 2021).
Pandemin pÄgick fortfarande för ett Är sedan och elpriset hade tagit fart, men kriget och inflationen var fortfarande en bit bort. Kan det ha varit en bÄt i Suezkanalen som lade sordin pÄ konsumtionen?
âBĂ„tâ Ă€r en förskönande omskrivning av det flytande miljonprogramsomrĂ„de, som utgjorde containerfartyget Ever Given. Under sex dygn lĂ„g hon i fjol vĂ„ras pĂ„ tvĂ€ren i kanalen, till vĂ€rldens beskĂ„dande. DĂ€r Ă€r vĂ„ra sĂ€llanköpsvaror, de som genom ett trollslag brukar dyka upp pĂ„ paketutlĂ€mningen. Ett knapptryck för att bestĂ€lla, ett för att returnera nĂ„got som inte passar. Nej, det Ă€r faktiskt inte hĂ„llbart.
Ever Given-effekten Ă€r en ren gissning frĂ„n min sida. Kanske fĂ„r vi höra om nya köprekord redan under veckan? Men det rĂ„der inget tvivel om att det kommer nĂ„gon sorts utlösande faktor, som förĂ€ndrar vĂ€rldsekonomin i grunden. Denna faktor behöver heller inte vara sĂ„ dramatisk som krig eller pandemier. Det rĂ€cker med nĂ„got som sĂ€tter fingret pĂ„ det som alla redan vet â att det vi gör nu inte Ă€r hĂ„llbart i lĂ€ngden.
Johan Rudström Àr ledarskribent pÄ Upsala Nya Tidning (lib). Texten Àr tidigare publicerad dÀr