Det var i november, mörkt och regnigt, dåliga förutsättningar. Ändå gick det bra nästan hela vägen, tillbaka mot Trafiksäkerhetsverket i Fyrislund. Då missade jag en stopplikt. Förbaskat också, inget körkort! Jag som hade övningskört fem till tio gånger ut till Storvreta. Felfritt, så när som på den gången pappa bjöd mig på choklad, när jag kom över i vänster körfält och var nära att frontalkrocka.
Jag kunde alltså inte köra bil, då i början av 1980-talet. Min far hade god kompetens på området, men inte på att utbilda andra i att manövrera i trafiken. Men det var bara så man gjorde då, övningskörde helt privat och chansade med en uppkörning. Att köra bra fick man lära sig senare, ute på vägen. Avundsjuka var vi på en klasskompis som kört upp i Mora, en baggis med ”en rondell och ett trafikljus”. Körkortet var grejen, att kunna köra bil var underordnat.
Det var förstås inte bra, inte på något vis. Trafiksäkerheten har stärkts sedan dess, med utbildning av både elever och deras lärare. Elever på 2000-talet vidkänns flera obligatoriska utbildningar, själva och tillsammans med föräldrarna. De tar körlektioner och kuggas trots det kanske både en och två gånger. Föräldrarna känner av tidsåtgången och en betydligt lättare plånbok. Ett normalt körkort kostar 15 000–20 000 kronor.
Har det gått för långt åt andra hållet? Med motivet trafiksäkerhet kan man genomföra i stort sett vilka nya moment som helst och dra ut på utbildningen i åratal. Samtidigt riskerar körkortet att bli en klassfråga – många jobb som söks av 20–25-åringar kräver fortfarande att man kan köra bil.
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över möjligheten till ”billigare och enklare körkort”. Endast 43 procent av körproven i Uppsala var godkända 2022, 80 procent har fått körkortet efter tre uppkörningar (och teoriprov). Sett över landet har drygt 4 000 behövt köra upp 11–20 gånger, rekordet var en person som genomfört 45 (!) körprov.
Inte oväntat protesterar körskolorna mot regeringsuppdraget. Kraven får inte sänkas, däremot kan proven bli ”enklare att förstå”, tycker Jonas Jansén på Nybrons Trafikskola i Uppsala (SVT Uppsala 15/8). Men det är utmärkt och på tiden att kraven för körkort utreds ordentligt. Det är inte självklart att ”mer och dyrare” alltid är bättre för trafiksäkerheten och för samhället i stort. Där finns alltid avvägningar att göra.
Själv klarade jag uppkörningen galant våren därpå. Inte för att jag tagit några lektioner. Men lite mer hade jag hunnit köra med pappa. Dessutom var det ljust och torrt i Uppsala den dagen.
Johan Rudström är ledarskribent på Upsala Nya Tidning (lib). Texten är tidigare publicerad där