Gästkrönika
I ett land där det inte ens går att planera för om Midsommarafton ska firas i klänning eller lättviktsdunjacka är det egentligen inte särskilt konstigt att människor prokrastinerar när den otympliga, och ibland dyra, aktiviteten “däckbyte” närmar sig.
Trots att ingen någonsin kan veta när, var och hur snökaos eller glashala vägar dyker upp borde alla som har klarat en uppkörning veta att det sker långt före den 1 december, alltså dagen då det enligt lag inte längre är tillåtet att köra bil med sommardäck. Ändå hamnar trafiken i samma situation varje år: Den lamslås, människor skadas, i värsta fall sker dödsolyckor.
Eftersom det ligger en hel del pengar i bilindustrin görs det förstås en uppsjö av undersökningar från däckföretag, försäkringsbolag, branschorganisationer och biltillverkare varje år som visar när och hur svenskar byter däck, om de känner sig tryggare när de kör med vinterdäck och vilka vinterdäck som är bäst i test. Det räcker med att jämföra ett par av dem för att förstå att många svenskar inte bara prokrastinerar.
En av de färskaste undersökningarna, som gjordes av däcktillverkaren Goodyear, visade att var tredje svensk inte har bytt till vinterdäck i mitten av november. Det redovisas visserligen inte var i Sverige dessa bilister bor. Det blir som bekant meteorologisk vinter tidigare norröver än söderöver. Men snökaos kommer inte oanmält – åtminstone inte i ett land vars invånare är besatta av vädret.
Tidigare i år ledde två snöoväder till så stort trafikkaos och så många olyckor att infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) kände sig nödgad att hålla en pressträff för att förklara vad han vill göra åt situationen den här vintern.
– Det är uppenbart att förbättringar måste ske på vinterväghållningen, sa Carlson vid pressträffen i våras.
Det är en alldeles korrekt beskrivning av situationen. Det är också uppenbart att enskilda bilister måste sluta prokrastinera och byta däck i tid. Men mest uppenbart är det nog ändå att det spelar någon roll hur många miljarder som satsas på vinterväghållning om bilister fortsätter strunta i att deras vårdslöshet slösar bort andra människors tid, skattepengar, orsakar personskador och – i värsta fall – släcker liv.
Johanna Schreiber är fristående liberal skribent på Liberala Nyhetsbyrån