I somras sommarpratade Influencern –" turned entreprenör" – Matilda Djerf. Enligt radions programbeskrivning "om att inte hitta sitt sammanhang och sen skapa en plats där alla får vara med."
Den platsen var alltså inte det egna klädmärket "Djerf Avenue". Där råder en arbetsmiljö som får både tidigare och nuvarande anställda att anklaga Djerf för "psykisk terror", avslöjar Aftonbladet (12/12): Utskällningar inför hela kontoret, och gråtande anställda, framställs som vardag på det trendiga klädmärket.
Historierna om den privata toaletten, som bara fick användas av chefen och hennes favoriter, och som en anställd av misstag använde och sedan tvingades skrubba ren – eller att Djerf uttryckt sig nedsättande om modellers vikt – sprids nu även internationellt (SVT 17/12). Som influencer har hon slagit även utomlands. Hon har miljontals följare på sociala medier. "Djerf Avenue" har omtalats på andra sidan Atlanten och haft flera pop up-butiker i New York. Den stora affärstidningen Forbes har utsett henne till en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa.
Problemet är förstås inte bara hyckleriet, att Matilda Djerf velat framställa sig själv som inkluderande och mysig samtidigt som hon terroriserat sina anställda. Det sättet att behandla sina medmänniskor är oacceptabelt även om man helt saknar vackra värderingar. Att vara ung, kvinna och oerfaren är inte några vidare ursäkter i sammanhanget, även om det kan vara mer eller mindre rimliga förklaringar.
Fallhöjden är hög för influencers. De höjs inte sällan till skyarna på ytterst ytliga grunder. Att man är en ung tjej med ovanligt snyggt hår, betyder förstås inte att man är en särskilt bra chef. Eller har finare värderingar. Eller har bättre kompass än tjejer med betydligt vanligare hårtestar.
Men det är inte synd om influencers, som bidrar till att bygga upp och tjänar stort på bilden av sig själva.
Avslöjandena om det som pågår på "Djerf Avenue" manar till försiktighet: Att inte okritiskt följa, och att vi inte förväntar oss av snygga instagramtjejer att den bild de visar upp är sanningen.
Intalar vi oss på allvar – och lär våra barn och unga – att många lajks med nödvändighet garanterar kompetens i något annat än att generera uppmärksamhet på internet, kommer vi bli besvikna gång på gång.
Det här är inte direkt första gången en influencers yta inte håller för hårdare granskning. Och det lär knappast bli den sista.
Mimmie Björnsdotter Grönkvist är fristående skribent på Liberala Nyhetsbyrån