Strategerna som hindrar dig frÄn att jobba

Foto: PĂ€r Fredin

GÀstkrönika2023-10-12 05:01
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nyligen beslutade sig nio av tio lÀkare samt sex sjuksköterskor pÄ Palliativt centrum pÄ Akademiska sjukhuset för att sluta (UNT 29/9). Det var ett drastiskt beslut men inte alls ovanligt inom sjukvÄrden pÄ senare Är. KonfliktnivÄn Àr konstant skyhög och det finns gott om exempel pÄ massuppsÀgningar i samtliga 21 regioner i landet. Besparingskrav, stress och dÄliga löner Àr nyckelord som brukar följa med i rapporteringen.

Utan att veta exakt vad som hĂ€nt pĂ„ Palliativt centrum kan man konstatera att det funnits ett mönster av dĂ„lig kommunikation under lĂ„ng tid. Ledningen behandlar personalen som ”slit och slĂ€ng” och uppskattar inte deras kompetens, enligt facket. Ledningen kĂ€nner inte alls igen den bilden. En extern utredning av Falck Healthcare har pekat pĂ„ problem men det har inte lett till nĂ„gra Ă„tgĂ€rder.

En frĂ„ga: Skulle inte nĂ„gon ha kunnat gĂ„ in i ett tidigt skede och pratat med alla berörda? Kunde problem ha identifierats och lösningar föreslagits innan det gĂ„tt för lĂ„ngt? Det vet vi inte betrĂ€ffande Palliativt centrum. Men frĂ„gan Ă€r allmĂ€nt stĂ€lld och berör alla organisationer och företag i Sverige. Det finns ocksĂ„ en ”nĂ„gon” som jag tĂ€nker pĂ„. Under i stort sett hela 1900-talet kallades hen oftast för personalchef.

De mystiska HR-avdelningarna har huvudsakligen andra uppgifter. Human resources, HR, har pÄ 2000-talet tagit plats i ledningen för företag, organisationer och i offentlig förvaltning. De producerar strategiska dokument i en vÀldig fart. Tillsammans med funktioner som kommunikatörer och planerare Àr de huvudanledningen till att kostnaderna för administration ökat, trots att de administrativa uppgifterna i hög grad automatiserats.

Professionen, de som utför arbetet, drabbas dubbelt. Dels ska de sköta sin egen administration, dels ska de svara upp mot stÀndigt nya krav frÄn ledningen. MedarbetarenkÀter ska fyllas i med mÄl, metoder och uppföljningar av verksamheten. Om det finns ett budskap drÀnks det inte sÀllan i ett engelskt managementlingo. Vad har ni för key performance indicator (KPI) pÄ ortopeden i september?

Att HR-funktionen Ă€r mystisk och vag till sin natur Ă€r inget omdöme frĂ„n min eller nĂ„gon uppgiven lĂ€kares sida. Det finns forskning som vĂ€l beskriver utvecklingen. ”Det som pĂ„gĂ„r i offentlig sektor Ă€r en elevering, en upphöjning, av administrativt arbete”, skrev Johan Alvehus och Gustaf Kastberg Weichselberger, experter pĂ„ offentlig förvaltning (DN Debatt 5/2).

Om strategin att höja statusen för den nya yrkesgruppen ska lyckas mĂ„ste alltsĂ„ först de triviala uppgifterna tryckas ned i organisationen. Men det Ă€r ocksĂ„ viktigt att kĂ€rnverksamhetens professionella, de anstĂ€llda, inte riktigt vet vad strategerna pysslar med. ”För att det ska fungera mĂ„ste bĂ„de kunskaperna och arbetsuppgifterna vara vaga till sin natur”, sĂ€ger Johan Alvehus, professor vid institutionen för tjĂ€nstevetenskap i Lund.

Ett mĂ„tt pĂ„ om strategin lyckats Ă€r lönen. Hur det gĂ„tt kan var och en avgöra. Enligt sajten Jobnet har en HR-generalist/HR-partner en genomsnittslön pĂ„ 47 500 kronor i mĂ„naden.

Ingenting Ă€r hugget i sten. En ny generation ledare kommer kanske inte att se det som höjden av modernitet att alla mellanchefer Ă€gnar dagarna Ă„t power point-presentationer fyllda av frĂ€siga rubriker. ”Det Ă€r en process som gĂ„r att bromsa eller rent av backa”, konstaterade Alvehus och Kastberg Weichselberger.

DÄ Àr det kanske för sent för Palliativt centrum pÄ Akademiska. Men miljoner yngre svenskar kan förhoppningsvis se fram emot att utföra sitt arbete utan att chefen för People & Content ber nÄgon HR Business partner att lÀgga sig i.

Johan Rudström Àr ledarskribent pÄ Upsala Nya Tidning (lib). Texten Àr tidigare publicerad dÀr