I skolan mÄste man kunna svenska

Foto: Sven-Olof Ahlgren

GÀstkrönika2023-12-16 07:04
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det mÀrks att skolminister Lotta Edholm (L) har en bakgrund som skolpolitiker i Stockholms stad. BÄde hennes sÀtt att se pÄ skolans problem, hur hon argumenterar och de lösningar hon föreslÄr Àr tydligt prÀglade av hennes tid som skolborgarrÄd, det vill sÀga kommunalrÄd med ansvar för skola och utbildning. Och det smittar Àven av sig pÄ partiledaren Johan Pehrson.

NÀr Pehrson i onsdags i sitt jultal presenterade ett antal förslag för att stÀrka nyanlÀnda barns och ungdomars sprÄkkunskaper var det sÄledes som om han sufflerades av Edholm.

De tvĂ„ reformer som presenterades hade nĂ€mligen nĂ„got otvetydigt Stockholmsfolkpartistiskt över sig. SĂ€rskilda lovskolor Ă€r nĂ„got som man lĂ€nge har haft i huvudstaden. Twisten nu Ă€r att det handlar om obligatoriska sprĂ„klovskolor för nyanlĂ€nda. Obligatoriet motiveras av att mĂ„nga elever som Ă€r i behov av att stĂ€rka sina sprĂ„kkunskaper tackar nej till de frivilliga lovskolor som erbjuds av mĂ„nga kommuner. Och att de dĂ€rför halkar efter i skolan – inte bara i svenska, utan i flera andra Ă€mnen.

Det andra förslaget Àr ocksÄ en gammal liberal ögonsten, obligatorisk (sprÄk-)förskola frÄn tvÄ Är för barn som inte fÄr med sig svenskan hemifrÄn. Redan för fem Är sedan föreslog partiet det. Nu ska alltsÄ bÄde förskolan och lovskolan in i kommande utredningar, enligt Pehrson, för att sedan pÄ sikt bli verklighet.

Obligatoriet kan förstÄs skorra, sÀrskilt vad gÀller förskolan och lovskola i den hÀndelse eleverna inte lÀngre omfattas av skolplikten. SÄ förslagen mÄr bra av att utredas grundligt.

DÀremot Àr det en vÀllovlig ambition, att stÀrka det svenska sprÄket hos nyanlÀnda och barn som vÀxer upp i starkt segregerade miljöer. Den nyss presenterade Pisa-rapporten som togs upp i en gÀstkrönika hÀrom veckan (8/12), visade tydligt hur avgörande elevernas bakgrund Àr för att de ska lyckas i skolan. PIRLS-studien frÄn i vÄras visade detsamma: Det Àr eleverna som inte har med sig svenskan hemifrÄn som presterar sÀmre. I Pisa handlade det om elever dÀr minst en förÀlder var född utomlands, i PIRLS om elever dÀr landets huvudsprÄk inte talades i hemmet.

Den svenska skolan Àr oerhört tudelad, med en grupp som stÄr sig vÀl i internationell konkurrens och en som inte gör det. Det innebÀr sannolikt att det krÀvs riktade, snarare Àn generella, ÄtgÀrder för att förbÀttra likvÀrdigheten. Och det Àr just vad Liberalerna nu föreslÄr. Att det sedan bÄde Àr obligatoriskt och en smula stockholmskt, behöver faktiskt inte vara en nackdel.

Karl RydÄ Àr ledarskribent pÄ Upsala Nya Tidning, dÀr texten tidigare varit publicerad