Krisen Ă€r slut – stram men aktiv budgetpolitik krĂ€vs

Åter till ordningen. I statsbudgeten i höst ska det vara lĂ„ngsiktighet. Krispaketens tid Ă€r förbi. Det finns viktiga vĂ€xande utgiftsbehov. De som rundhĂ€nt lovar stora nya pengar till privat konsumtion bör inte tas pĂ„ allvar.

Åter till ordningen. I statsbudgeten i höst ska det vara lĂ„ngsiktighet. Krispaketens tid Ă€r förbi. Det finns viktiga vĂ€xande utgiftsbehov. De som rundhĂ€nt lovar stora nya pengar till privat konsumtion bör inte tas pĂ„ allvar.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Lördagskrönika2021-07-31 04:55
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

I Sverige Ă€r krishanteringen pĂ„ grund av pandemi sĂ„ gott som avklarad. LĂ„ngsiktiga ekonomi- och miljöfrĂ„gor ska stĂ„ i centrum i den ekonomiska politiken. Riksdagens budgetbeslut i höst bör prĂ€glas av detta – liksom diskussionen inför valet 2022.

Produktionen Àr Äter pÄ en nivÄ i nÀrheten av den under högkonjunkturen som pÄgick dÄ pandemin kom. SCB hade i torsdags nya siffror om produktion och arbete. De understryker att det Àr hög tid att se framÄt. De mÄngmiljardtunga stimulanspaketens tid Àr förbi.

PÄ arbetsmarknaden finns det kvar en del sÄdan arbetslöshet som pandemin vÄllade. Men det blir gott om jobb pÄ mÄnga hÄll. Det finns massor av uppdÀmd köpkraft, som kan öka farten i handel, servicebranscher och besöksnÀring. I SCB:s arbetskraftsundersökning för juni finns en del osÀkerhet. Men andelen sysselsatta i Äldern 20-64 Är anges till 82 procent.

Det Ă€r den höga nivĂ„ Sverige hade nĂ„tt, frĂ„n början av förra Ă„rtiondet och framĂ„t – efter framgĂ„ngsrik ekonomisk politik under regeringar med olika fĂ€rg. En del pandemispĂ„r syns i alla fall. En del har kortare arbetstid Ă€n de vill. I en del yrken har Ă„tergĂ„ngen till det normala bara börjat.

Globalt har pandemin Ànnu stor styrka. SÄvÀl den som politiska konflikter i vÀrlden kan störa industrins efterfrÄgan, liksom flöden av rÄvaror och komponenter. Men det exportinriktade nÀringslivet har som helhet drabbats mindre Àn servicesektorns utsatta delar. Det som behövs frÄn staten Àr nu inte krispolitik. Det Àr lÄngsiktiga ÄtgÀrder, för bÄde klimatomstÀllning och konkurrenskraftigt nÀringslivsklimat.

Centralbankerna, Àven vÄr riksbank, har lindrat nedgÄngen med ytterst expansiv penningpolitik. Men ju lÀngre den pÄgÄr, desto mer risk för allmÀn inflation i konsumentpriser och löner. NollrÀntor och vÀldiga uppköp av obligationer har pumpat ut en oerhörd mÀngd likviditet. Den har inte bara stimulerat konjunkturen. Den har blÄst upp kurser pÄ aktier och fastigheter.

Den expansiva centralbankspolitiken kommer att dÀmpas. Det kan dÄ sprÀcka bubblor och avslöja ihÄliga bolagsvÀrderingar. Rika privatpersoner och fonder med förvaltade pensionsmedel har gynnats av den utpumpade penningmÀngden. Nu kan motsatt effekt komma, nÀr penningpolitiken normaliseras.

I svensk budgetpolitik ska ÄterstÄende krisÄtgÀrder nu ganska snabbt fasas ut. Andra har redan upphört. De starka statsfinanserna som successivt byggdes upp efter 90-talskrisen var mycket bra att ha. Handlingsutrymmet de gav hade rÀckt för att parera Àven en djupare internationell kris Àn den pandemin utlöste.

Men nÀsta kris kan vara vÀrre. Finanskriser, klimatstörningar och kanske krig nÄgonstans kan vÄlla stora pÄfrestningar. En annan pandemi kan vara mer dödlig och smittsam. Spralligheten i mÄnga lÀnders politik dÄ det en tid gick att frikostigt dela ut stimulanser, bidrag och skatteavdrag Àr ingen lÄngsiktigt hÄllbar instÀllning.

BudgetlÀget i Sverige pÄverkas av stora och vÀxande behov att utvidga personalkrÀvande verksamheter. Tyngst vÀger ett snabbt vÀxande antal Àldre över 80, dÀr sjuklighet och skröplighet Àr vanliga. Det motverkas delvis av att yngre pensionÀrer Àr friskare och ofta Àven yrkesarbetar pÄ deltid.

Men sĂ€rskilt den kommunala delen av Ă€ldreomsorgen kommer att behöva vĂ€xa. För att det inte ska driva upp kommunalskatten – en samhĂ€llsekonomiskt vĂ„dlig skatt pĂ„ arbete – mĂ„ste staten Ă„r efter Ă„r lyfta in flera miljarder i kommunernas finanser, fördelade efter var i landet de gamla bor.

Till detta kommer en rad nödvĂ€ndiga men kostnadskrĂ€vande utvidgningar i personalintensiva sĂ€kerhetsverksamheter – militĂ€r, rĂ€ttsvĂ€sende, civil katastrofberedskap och annat. Delar av klimatpolitiken och utbildningssektorn kommer ocksĂ„ att kosta mer.

DÀrmed finns i stort sett inget utrymme för att i större skala sprida ut ny köpkraft för privat konsumtion. De som lovar vitt och brett om sÄdant inför valet bör man inte ta pÄ fullt allvar. Oavsett om det gÀller utgifter i statsbudgeten eller skattesÀnkningar utan finansiering.

SkatteomlĂ€ggningar som kan öka arbetsinsatser och effektivitet i ekonomin, och bidra till klimatomstĂ€llning, finns det dĂ€remot stort behov av. De kommer dĂ„ att behöva förenas med en del bidrag eller avdrag för att hĂ„lla balans i fördelningsfrĂ„gor – och kompensera ifall nĂ„got annat blir tungt i vissa regioner eller Ă„ldersgrupper.

Konsten att omfördela och finansiera, sÄ att helheten blir acceptabel, Àr svÄrare Àn det lÀttvindiga utdelandet av förmÄner utan ekonomisk tÀckning

Men det gÀller att prioritera mellan viktigt och mindre viktigt, och göra saker i rÀtt ordning. DÀr har pandemin inte Àndrat nÄgot.