Samma hörna som Ungern och Polen bör man inte stÄ i

De hÀr förhandlarnas uppgifter kommer EU inte ta över. 
FrÄn vÀnster: Veli-Pekka SÀikkÀlÀ, avtalssekreterare IF Metall, Mattias Dahl, vice vd Svenskt NÀringsliv, Martin WÀstfelt, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp och Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal.

De hÀr förhandlarnas uppgifter kommer EU inte ta över. FrÄn vÀnster: Veli-Pekka SÀikkÀlÀ, avtalssekreterare IF Metall, Mattias Dahl, vice vd Svenskt NÀringsliv, Martin WÀstfelt, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp och Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal.

Foto: Fredrik Persson/TT

Lördagskrönika2022-09-17 04:23
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Det var ingen obetydlig sak som röstades igenom i Bryssel i veckan. Omdebatterade i Sverige, men inte det enda viktiga, var de sĂ„ kallade ”minimilönerna”.

Nu var det förvisso inte nĂ„got lagkrav pĂ„ lĂ€gstalöner i medlemslĂ€nderna som röstades fram i EU-parlament. Nej, det handlade om att de medlemslĂ€nder som redan i dag har lagstadgad minimilön bĂ€ttre ska ta hĂ€nsyn till flera, valfria, kriterier. Landets skattenivĂ„, produktivitetsutveckling och köpkraft Ă€r nĂ„gra saker som lĂ€nderna ska vĂ€lja mellan. Fackförbund och arbetsgivarorganisationer ska ocksĂ„ konsulteras nĂ€r lönerna sĂ€tts.

Dessutom ska staterna uppmuntra till ökat kollektivt förhandlande. EU-kraven handlar alltsÄ ocksÄ om att öka fackens och arbetsgivarnas inflytande över lÀgstalönerna.

I direktivet, som nu behöver godkĂ€nnas i ministerrĂ„det för att bli verklighet, hyllas den modell för lönesĂ€ttning som finns i bland annat Sverige.

LĂ€nders traditioner – dĂ€r förhandling mellan arbetsgivare och fack Ă€r norm – ska alltsĂ„ respekteras. Trots dessa försĂ€kringar har Sverige varit en broms snarare Ă€n en konstruktiv samtalspartner. I samtliga svenska partier, i stora delar av nĂ€ringslivet och bland fackföreningarna har man satt sig pĂ„ tvĂ€ren. Det heter att den svenska lönesĂ€ttningsmodellen inte fĂ„r pĂ„verkas av direktivet.

Bromsen bör diskuteras. Men att svensk avtalsmodell inte ska sÀttas ur balans Àr klokt. Denna lönesÀttningsform har tjÀnat Sverige vÀl. Fack och arbetsgivare vet bÀttre Àn nÄgot myndighetskontor i Stockholm vilka ekonomiska förutsÀttningar och problemomrÄden deras bransch eller verksamhet har. Det Àr en flexibilitet som inte ska underskattas. Förhandlingsmodellen resulterar ocksÄ i förhÄllandevis stabila arbetsmarknader.

I övriga EU Àr dessa förhandlingsmodeller undantag, inte regel. DÀr Àr det i huvudsak staten som sÀtter nivÄn pÄ lÀgstalönerna. Resultatet i dessa lÀnder Àr ofta lÄnga köer utanför politikers dörrar men ocksÄ höga domstolskostnader. De fackförbund och företagsintressen som stÄr nÀrmast politikerna fÄr dÄ mer inflytande Àn andra. Det Àr knappast efterstrÀvansvÀrt. DÀrför hade det inte varit fel om den svenska lönesÀttningsmodellen hade gÄtt pÄ export.

Samtidigt kan sÄdant inte kopieras rakt av. Den sortens förÀndring mÄste komma inifrÄn, och kan inte orkestreras frÄn Bryssel. EU-direktivets uppmuntran till kollektiv förhandling, hur ska sÄdant gÄ till? Det Àr facken, inte staten, som ska ragga medlemmar.

Samtidigt: aggressiv strejkpolitik och tjurskalligt försvar av privilegier kan sÀkert locka en och annan medlem men ocksÄ skrÀmma bort andra. Det Àr pÄ sikt Àven skadligt för ekonomin, allmÀnhetens förtroende för fackföreningar och relationerna med arbetsgivarna. Men Àven nÀringslivet mÄste ta sig till förhandlingsbordet, och inte viska i politikers öron. SÄdant krÀver tillit, men allra mest: insikten om ömsesidigt beroende.

SĂ„ var det bromsen. Bara för att den svenska modellen i stort Ă€r vĂ€lfungerande, betyder inte det att man ska obstruera i EU om sĂ„dant som kan vara nyttigt för andra. EU Ă€r ett samarbete mellan demokratier. DĂ„ krĂ€vs kompromisser och solidaritet, inte enögdhet. 

Och flera stater har erfarenheter av att somliga lĂ€nder utnyttjar den inre marknaden för att konkurrera med lĂ„ga kostnader, uppnĂ„dda genom undermĂ„liga eller diskriminerande trygghetssystem. SĂ„dant kan undergrĂ€va den gemensamma marknaden. 

Sedan finns det förstÄs saker som Àr vÀrda att diskutera och lyssna pÄ. Vad kan och bör EU ha inflytande över, och i vilken utstrÀckning? I klimat- och flyktingfrÄgor finns det skÀl att ha gemensamma former och regler. Rysslands krig i Ukraina krÀver Àven det sammanhÄllning. Och om ingreppen handlade om att helt styra lÀnders lönesÀttning hade det varit att gÄ alldeles för lÄngt. Men förslaget handlar ju inte alls om det. DÀremot om att göra kriterierna för lönesÀttning genom lag transparanta och förutsÀgbara.

Laval-domen spökar fortfarande hos arbetsmarknadens parter i Sverige. Risken för att en överivrig EU-domstol skulle tolka direktivet till nackdel för den svenska förhandlingsmodellen finns, men fÄr anses vara förhÄllandevis liten.

Och Ă„terigen har vi detta med sĂ€llskap. NĂ€r Sverige sĂ€tter sig pĂ„ tvĂ€ren pĂ„ detta vis stĂ„r landet plötsligt i samma hörna som Polen och Ungern. Det Ă€r lĂ€nder som gĂ€rna rider pĂ„ den inre marknadens fördelar och vill ta emot EU-pengar, men som ofta brĂ„kar nĂ€r de borde kompromissa för EU:s funktionssĂ€tt. Dessa stater har politiserat domstolar och undergrĂ€vt pressfriheten. Nyss antog EU-parlamentet, med stor majoritet, ocksĂ„ en rapport om utvecklingen av rĂ€ttsstaten i Ungern. I den slogs det fast att landet inte lĂ€ngre Ă€r en fri demokrati. SD – den ungerska regimens ideologiska vĂ€nner – röstade dessbĂ€ttre som enda svenska parti, mot detta stĂ€llningstagande.

Den sortens sÀllskap kan Sverige vara utan. BÄde i regering och i EU.