Har du också blivit postnordad?

Just nu befinner vi oss i pakethanteringens högsäsong. Tiden mellan Black Week och jul.

Just nu befinner vi oss i pakethanteringens högsäsong. Tiden mellan Black Week och jul.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Måndagskrönika2023-12-17 16:18
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har blivit postnordad säger jag till tjejen som jobbar på utlämningsstället. Den har jag inte hört förr säger hon med ett skratt. De flesta brukar säga postmördad. 

Nja, säger jag. Så farligt är det inte. Jag tillhör ju bara dem som egentligen hade betalat för hemleverans, som Postnord trots flera försök inte lyckas genomföra. Till sist gav jag upp och bad dem leverera paketet till er i stället. 

Du är inte ensam, säger tjejen på utlämningsstället. De senaste veckorna har det varit rörigare än någonsin.

Det finns en viss tröst i att inte vara ensam. Och visst händer det att andra budfirmor också missar att leverera. Men Postnord spelar i en egen liga när det gäller antalet ”bomkörningar” som är företagets egna, interna term för när de inte lyckats leverera paket. Ibland får man chansen att boka en ny tid för hemleverans. Lika ofta får man ett sms om att paketet av outgrundlig anledning nu måste hämtas på närmaste utlämningsställe. 

Det känns ibland som Postnord har satt det i system, när de själva inte hinner med. Att låta en viss andel av dem som beställt hemlevererade paket utföra den sista delen av leveransen själv – från paketutlämningsstället till hemmet.

Visst, man kan sätta hårt mot hårt och kräva att de gör sitt jobb. Sitta timmar i telefonkö till kundservicen och ännu fler timmar hemma i väntan på paket som aldrig levereras. Men oftast är det enklare och betydligt snabbare att kånka hem paketet själv.

Just nu befinner vi oss i pakethanteringens högsäsong. Tiden mellan Black Week och jul. Ovanligt bra reafynd, inköp av julklappar och returer av allt som inte funkar bidrar till att antalet paket ökar drastiskt. Från en halv miljon varje dygn till dubbelt så många paket under vissa dygn, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord Sverige i Internetsstiftelsens nyhetsbrev

I år förväntas julhandeln i stort minska på grund av de ekonomiskt tuffa tiderna. Men svenskarna kommer ändå att lägga stora summor på e-handeln. Enligt Postnords rapport E-barometern tror 63 procent av svenskarna mellan 18 och 79 år att de kommer att handla julklappar på nätet. I år uppgår den genomsnittliga julklappsbudgeten på nätet till 2 470 kronor. 

När stora pengar är i omlopp ökar risken för brottslighet. Så är det även inom e-handeln. Bedragarna anpassar sig efter aktuell säsong säger Björn Appelgren folkbildningsansvarig på Internetstiftelsen. ”Inför jul handlar bluffarna ofta om paketleveranser eller bluffannonser som lockar med väldigt bra priser och leder den som klickar till falska nätbutiker.” 

Enligt Postnords säkerhetschef, Alexis Larsson, skickas det många falska meddelanden om saknade betalningar, leveransinformation som ska uppdateras och liknande under julhandeln. Bedragarna skräddarsyr sina meddelanden, eftersom de vet att många beställer paket och väntar på leveranser.

För att komplicera det hela ytterligare är det ofta svårt att se att det rör sig om ett bluff-sms. Bedragarna kan exempelvis med hjälp av så kallad spoofing få det att se ut som att meddelandet kommer från en av de budfirmor som brukar leverera paket hem till dig. Bluffmeddelandet kan till och med läggas under de gamla ”äkta” sms:en i din mobil. Därför måste man granska informationen i varje meddelande och kontrollera att den stämmer överens med de beställningar man har gjort.

Veckorna innan jul är det mycket som ska hinnas med – både i privat- och i arbetslivet. När ett sms dyker upp i mobilen mitt i julstressen är man nödvändigtvis inte lika misstänksam som vanligt. Då är det lätt att i förbifarten klicka vidare på länken i tron på att det rör sig om ett paket man beställt. Det vet bedragarna. 

Sms med bedrägligt innehåll skickas årets alla månader. Enligt den årliga undersökningen Svenskarna och internet fick fler än hälften av svenskarna bluffmejl och bluff-sms förra året. Syftet är komma över mottagarens personuppgifter, kapa deras konton eller lura dem på pengar. Det är heller inte så att det är främst teknikovana eller äldre som främst drabbas. De vanligaste brottsoffren är födda på 70-, 80- och 90-talet. 

Bedragarna ligger alltid ett steg framför offren. Det vi kan sätta emot dem är vår egen vaksamhet. 

Att behöva hämta ett paket som skulle ha levererats hem på närmaste utlämningsställe är med andra ord långt från det värsta som kan hända – även om det är irriterande. När jag traskar till utlämningsstället brukar jag ibland tänka på den gången jag faktiskt orkade att sätta hårt mot hårt mot Postnord. Efter någonstans fem till tio misslyckade leveransförsök gav bolaget till slut upp och anlitade en annan budfirma. De levererade paketet på första försöket.