Lena Söderqvist och Mauritz Kauppi bor på Aspö norr om Strängnäs.
Våren 2017 besöker sambon Specsavers butik i Präntaren för en undersökning hos optiker.
Där konstaterades att Mauritz Kauppi var i behov av en ögonoperation.
– Optikern rekommenderade oss då att söka oss till endera Stockholm eller Örebro eftersom Mälarsjukhuset på grund av bristande bemanning inte kunde uppfylla vårdgarantin – alltså behandling inom tre månader, säger Lena Söderqvist.
Paret Söderqvist–Kauppi fastnade då för alternativet 14 mil västerut, på Ögonkliniken.
Dit blev det totalt fyra vändor innan Mauritz Kauppis behandling, kontroller och operation kunde läggas till handlingarna.
– Vi åkte bil och turades om att köra, konstaterar Lena Söderqvist.
Hon är väldigt nöjd med besöken och bemötandet i Örebro.
Men Lena Söderqvist blev alltså minst sagt förvånad när det stod klart att paret skulle få betala varenda krona av resorna.
– Eftersom vi hade hänvisats till annat sjukhus tog jag för givet att de utgifter som vi haft utöver högkostnadsskyddet skulle bekostas av vårt landsting, resonerar hon.
Högkostnadsskyddet ligger på 1 800 kronor.
– Lyckligtvis har vi inte lagt ut mer än några hundralappar till. Men andra kanske tvingas göra fler resor och därför vill jag passa på att varna så att ingen åker på någon obehaglig överraskning, konstaterar Lena Söderqvist.
Butikschefen på Specsavers i Strängnäs hänvisar alla pressfrågor till kedjans huvudkontor i Göteborg. Där är det Ulrika Hultgren som är PR-chef.
– Det kan kosta att ta sig till och från sjukhuset. Man får kolla med sitt landsting kring vilka regler som gäller, säger Ulrika Hultgren och fortsätter:
– Jag tycker att kliniken borde informera om vad som gäller. Samtidigt ska vi på Specsavers ta till oss av kritiken.
Ingrid Krona, nytillträdd verksamhetschef på Ögonklinken, erkänner också att systemet inte funkar klockrent:
– Detta är ju ett bekymmer, att vara tydlig i information. Dels har det ju också att göra med externa samarbetspartner som i detta fall då optikerna i länet. Information kan missuppfattas och tolkas olika. Min företrädare har informerat optikerna om vad som gäller, men sedan vad som sägs i det aktuella kundmötet är svårt för mig att stå till svars för.
– I den bästa av världar skulle optikern ha informerat om vad som gäller när man gör detta val. Jag planerar att under våren ha ett möte med länets optiker, bland annat för att ta upp den här frågan, fortsätter Ingrid Krona.
Annika Sandberg är handläggare på landstingets sjukreseenhet i Nyköping. Hon konstaterar att en betalningsförbindelse från verksamhetschefen på ögonkliniken i Eskilstuna hade behövts för att få resersättning i samband med vård på utsocknes sjukhus.
– Vad som sker mellan optiker och ögonklinken kan jag inte uttala mig om, men det här handlar trots allt om ett fritt vårdval, tycker Annika Sandberg.
Lena Söderqvists sambo Mauritz Kauppi har valt att inte bli citerad eller vara med på bild men har godkänt att vi publicerar artikeln.