På måndagsmorgonen klev Strängnäsbon Rosa Krupic på ettans buss i Dammen, som hon gjort så många gånger förr för att ta sig in till stan. Den här dagen klev det också på en pojke i 15-årsåldern. Men när han skulle blippa sitt busskort blinkade kortläsaren rött, kortet fungerade inte. Busschauffören nickade åt honom att gå och sätta sig, han fick åka med ändå.
Bussen rullade vidare. Ett par hållplatser senare, vid Brunnsvägen, klev en annan pojke i samma ålder på. Rosa Krupic kände igen honom, han går på hennes dotters skola och åker ofta samma buss. Hans kort fungerade inte heller. Men den här pojken fick inte åka med. Busschauffören beordrade honom att kliva av och körde sedan vidare.
‒Pojken såg ledsen ut. Jag reagerade för att jag tyckte att det kändes orättvist. Jag gick fram till chauffören och sa "ursäkta, det är inte schyst att du släppte på den ena pojken men inte den andra", säger Rosa Krupic.
Reagerade gjorde också Anissa Rebhi, som satt ett par platser bort. Hon känner inte Rosa Krupic men hoppade in i diskussionen för att hon höll med. Hon tror att pojkarnas ursprung spelade en roll i hur chauffören bemötte dem.
‒Den första pojken var från Sverige, den andra från Afrika. Båda var i samma situation, de skulle till skolan och deras busskort fungerade inte. Den afrikanska pojken fick inte åka med, berättar Anissa Rebhi.
Kvinnorna ville ha svar på varför passagerarna behandlades olika. Men busschauffören ville inte svara på deras frågor.
‒Då sa jag att det var diskriminering och att jag skulle anmäla honom. Då blev han arg. Han bara skrek åt oss att sätta oss ner och vara tysta, berättar Anissa Rebhi.
Hon och Rosa Krupic lydde för att inte bli avslängda, men bytte telefonnummer med varandra. Efteråt ringde de till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, Sörmlandstrafiken, och berättade om det som hänt.
Rosa Krupic säger att det inte är första gången som hon har sett busschaufförer behandla resenärer illa eller agerat på sätt som kan uppfattas som diskriminerande. Hon brukar inte säga till, men den här gången fick hon nog.
‒Jag ville inte blanda mig i. Men så tänkte jag, om man inte säger ifrån när något är fel så händer ingenting. Jag ringde Sörmlandstrafiken för att jag vill att det ska bli bättre, säger hon.
Myndigheten bekräftar att händelsen anmäldes till kundserviceavdelningen under måndagen och att en utredning har påbörjats.
‒Vi tar händelsen på största allvar och tolererar inte någon form av diskriminering, säger Emil Berglund, kommunikatör på Sörmlandstrafiken.