Ett par klick på telefonen och en musiksnutt sätter i gång. Melissa Fröhlich filmar sig själv medan hon mimar och dansar. Sedan redigerar hon, bläddrar bland filter och klipper ihop filmen till en färdig video, totalt 15 sekunder lång.
‒Jag lägger upp ungefär fem filmer om dagen. Det är antingen lip sync, alltså när man mimar till en låt, eller komedier. Då klär man ut sig och gör något roligt, säger Melissa Fröhlich.
I morgon kommer omkring 50 000 personer ha sett filmen. Flera tusen kommer att trycka på hjärta-knappen för att uttrycka sitt gillande, andra kommenterar och skriver vad de tycker. De allra flesta skriver snälla saker.
Melissa Fröhlich är bara 10 år men redan ett sociala medier-fenomen, med 126 000 följare. Hon samarbetar med ett flertal stora företag och får kläder och prylar skickade till sig som hon ska visa upp i videor. Som tack får hon pengar eller fler saker.
Allt började för ungefär ett år sedan när en kusin visade henne Musically-appen. Det såg roligt ut, och hon frågade sina föräldrar om hon fick prova. Det fick hon, men eftersom Musically formellt har en 13-årsgräns måste mamma Julia Fröhlich vara delaktig i dotterns konto.
‒Jag måste finnas med i profilbilden och några av videorna enligt deras regler. Melissa bestämmer över allt vi lägger ut men jag läser igenom först och hjälper till att svara på alla kommentarer, som ofta är på engelska. På det här sättet har jag också koll på vad hon gör, säger hon.
Ibland får hon försvara sig mot andra vuxna som tycker att det är fel att hennes dotter får synas på det här sättet i sociala medier.
‒Men jag ser hellre att hon får göra det hon vill och att jag är delaktig, än att hon gör det utan att jag vet om det. Om fler vuxna var med sina barn i sociala medier tror jag inte att det skulle vara lika vanligt att folk skriver elaka saker till varandra, säger Julia Fröhlich.
De pratar dagligen om vad man får och inte får skriva till andra människor, och hur personlig man får vara.
‒Har man inget snällt att säga, säger man inget alls, säger Melissa Fröhlich.
I början bestod deras följarskara mest av kompisar och släktingar. Men i julas lade Melissa Fröhlich ut en video som hamnade på Musicallys egen startsida. Det resulterade i att massvis med människor hittade hennes konto och började följa henne. I maj fick hon den eftertraktade kronan, en symbol som visar att hon är en av de mest gillade användarna i hela nätverket. Snart började familjens brevlåda fyllas med beundrarbrev från hennes fans, och folk stoppar henne på gatan för att fråga om hon är kändis.
‒Vi var på semester i Skåne och folk kom fram och berättade att de kände igen henne. Vart vi än åker blir hon igenkänd, säger Julia Fröhlich, som själv inte har samma höga igenkänningsfaktor eftersom hon oftast är utklädd när hon figurerar i videorna.
Melissa Fröhlich tycker att det känns kul att ha blivit känd. Men hobbyn har blivit lite mer som en plikt, något hon måste göra fyra–fem gånger om dagen för att hålla fansen nöjda. När hon ska vara i skolan eller upptagen förproduceras de videor som kan läggas ut under dagen, så att det inte blir för stora glapp mellan publiceringarna. Men det är tillräckligt roligt för att det ska vara värt det, tycker hon.
‒I framtiden ska jag bli elitryttare, men jag ska fortsätta göra videor så länge det är kul, säger Melissa Fröhlich.