Eskilstuna flygplats ägs sedan 2007 av Eskilstuna kommun och drivs i dag av det kommunala bolaget Eskilstuna logistik och etablering AB. Antalet flygrörelser uppgår till cirka 8000 och består till största delen av skolflyg. Men flygplatsens framtid kan komma att se radikalt annorlunda ut om några år. Eskilstuna kommunföretag har tagit ett inriktningsbeslut om att utveckla flygplatsen och dotterbolaget Eskilstuna logistik och etablering (ELE) håller på att utreda hur utbyggnaden ska gå till.
I augusti 2016 Resevaruhuset gick i konkurs i juli i år sa ELE:s vd David Hofmann att utbyggnadsplanerna lever vidare och att bolaget för en dialog med ett konsortium bestående av bolag med stark ekonomi.
Miljöpartiet, som inte vill se en utbyggnad av flygplatsen, har tagit del av det arbetsmaterial som togs fram av ELE och Resevaruhuset. I projektplanen som upprättades den 28 november 2016 finns en tidsplan som visar att Eskilstuna flygplats ska vara fullt utbyggd 2021.
‒Enligt planen ska bygget av en ny bana påbörjas om några månader. Vi har sökt efter dokument som kan styrka byggplanerna men några sådana finns inte. Det är oseriöst skött, tidsplanen har spruckit och att lägga tid och fokus på detta är helt fel när resurserna behövs till kärnverksamheterna i kommunen, säger Magnus Arreflod.
I projektplanen framgår också hur utbyggnaden är tänkt att finansieras. ELE ska stå för 750 miljoner kronor medan konsortiets del beräknas uppgå till tre miljarder. Den siffran har senare reviderats av bolagets företrädare till 600 miljoner respektive minst två miljarder.
‒De politiska diskussionerna har hittills handlat om att kommunala pengar inte ska användas. Här finns det på pränt att det rör sig om väldigt stora summor. Vi har ett väldigt stort behov av investeringar i framtiden och att prioritera en flygplatsutbyggnad i det läget är helt fel, säger Marielle Lahti.
De bägge gruppledarna är också kritiska till att informationen kring planerna är bristfällig.
‒Det finns ingen insyn och det är väldigt problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. De här frågorna går helt under radarn, säger Marielle Lahti.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) delar inte MP-företrädarnas bild av insyn i processen.
‒Det är ingen hemlighet att vi vill utveckla flygplatsen. Handlingarna kring det är offentliga om det inte handlar om arbetsmaterial. Det måste man ha respekt för. Sen känns det som att MP är lite ohederliga genom att hävda att det är något fuffens. Det är bättre att de säger som det är, att de inte vill ha någon flygplats.
Och att tidsplanen inte håller har sin naturliga förklaring menar han.
‒Man fick ju göra ett omtag med finansiärerna efter Resevaruhusets konkurs. Så det är inget konstigt. Det är bättre att det blir bra än att det går fort fram. Det får ta den tid det tar.
Han uppger att han inte sett projektplanen och de beräknade finansieringssiffror som nämns där.
‒Det är något de håller på med i bolagsstyrelsen. Är det arbetsmaterial så är det inget jag ska se heller. Men om det finns ett konsortium som är beredda att riskera tre miljarder är den en rejäl uppskalning och helt andra nivåer än vad det pratats om tidigare. Det skulle i så fall vara den största investeringen i Eskilstunas historia. Då är det inte konstigt om kommunen går in och bidrar.
Jimmy Jansson poängterar att kommunens del av en eventuell framtida investering handlar om infrastruktur.
‒Vi ska se till att det finns vägar och faciliteter som gör att det fungerar. Riskinvesteringar däremot ska marknaden gå in och ta.
Tror du att flygplatsen kommer att byggas ut till slut?
‒Det är otroligt svårt att svara på. Vi vet inte om vi kommer att få fart på flygplatsen. Antingen låter vi den vara som den är eller så testar vi och utreder om den går att utveckla, för Eskilstunas bästa och för att skapa arbetstillfällen. Men det är väldigt hård konkurrens och allt handlar om huruvida Eskilstuna flygplats kan hävda sig, om investerarna ser en möjlighet här.