‒Det är av lönsamhetsskäl. Vi har försökt under sex år att driva verksamheten. Söndagen den 17:e blir vår sista dag, säger Håkan Svensson, regionchef på Pressbyrån.
Han konstaterar att i såväl Eskilstuna som andra medelstora städer utlokaliseras handel från innerstaden till externa köpcentrum. Man har bland annat märkt att Tuna Park växer.
‒Vi har inte tjänat pengar på det här under de här sex åren. Nu har vi försökt under sex år i alla fall. Nu kommer vi tyvärr att behöva ge upp.
Enligt Håkan Svensson tjänar Pressbyråerna väldigt lite på varje enskild kund och behöver därför ha många kunder.
‒Det är viktigt att det är ett bra flöde. Kungsgatan har inte riktigt räckt till för oss att driva verksamheten.
Det är viktigt att finnas i Eskilstuna, i centrala delarna så att vi hoppas att vi kommer tillbaks.
Håkan Svensson, regionchef på Pressbyrån
Tre personer jobbar på Pressbyrån på Kungsgatan. Två av dem har fått jobb på de andra Pressbyråerna i Eskilstuna. Pressbyrån kommer att ha kvar butikerna vid Centralstationen och Tuna Park. Samtidigt som butiken på Kungsgatan läggs ner letar kedjan även efter en plats centralt i Eskilstuna där den kan etablera en ny butik.
‒Vi letar ju för framtiden. Det är viktigt att finnas i Eskilstuna, i centrala delarna så att vi hoppas att vi kommer tillbaks dit, säger Håkan Svensson.
Han menar att det egentligen går emot Pressbyrån principer att lägga ner en butik.
‒I modern tid har vi inte nyetablerat så många butiker som vi gör nu.
Han räknar med att Pressbyrån kommer att nyetablera 25-30 butiker per år i Sverige.
‒Vi är lite drygt 300 Pressbyråer nu och vi siktar på att bli 400 inom några år.
Pressbyråns koncept bygger på franchise där butikerna drivs av egna företagare. Efter beslutet att lägga ner på Kungsgatan tog kedjan dock över butiken för att driva den i egen regi under den sista tiden.
‒Det känns så negativt att en liten egen företagare ska behöva stå där utan då tar vi på oss det ansvaret, säger Håkan Svensson.