Stort missnöje hos Onlinepizzas tidigare restauranger

Många pizzarestauranger i Eskilstuna har valt att lämna Onlinepizza för att gå över till konkurrenten Hotmat. Nu uppger ett flertal pizzerior att övergången inte har fungerat. – Fusk från deras sida, säger George Kalous som arbetar på Pepperoni.

Abdu Alkrim Harevi på Venezia skyndar förbi Kim Hansen, operativ chef på Hotmat, med en beställning. Wasim Patrous, ägare av Venezia, är inte heller nöjd med Onlinepizza.

Abdu Alkrim Harevi på Venezia skyndar förbi Kim Hansen, operativ chef på Hotmat, med en beställning. Wasim Patrous, ägare av Venezia, är inte heller nöjd med Onlinepizza.

Foto:

Övrigt2018-01-19 17:45
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Pizzeria Pepperoni är en av de pizzerior i Eskilstuna som har valt att lämna Onlinepizza, en internettjänst där man kan beställa hem sina pizzor. Trots det finns restaurangerna fortfarande med på Onlinepizzas hemsida.

– Då får vi problem med våra kunder. Kunderna beställer maten och betalar för det, men vi kan inte se de körningarna. Vi kan heller inte ge tillbaka några pengar, för det är Onlinepizza som har tagit emot dem, säger George Kalous, på Pepperoni.

Orsaken är enligt Onlinepizzas marknadschef Philip Eide att det saknas en skriftlig uppsägning från restaurangerna. Han säger också att pizzakunderna inte kan beställa mat från restaurangerna på Onlinepizzas hemsida, utan att det står att de är stängda. Detta upprör restaurangägarna för att deras kunder då tror att de inte har öppet.

– När det har inkommit skriftligen till oss kommer vi att ta bort dem från vår sida. Det vi väntar på är att maskinerna ska skickas tillbaka till oss, och att de skriftligen meddelar att de inte vill vara med, säger Philip Eide som tillägger att kommunikationen har brustit med restaurangerna.

– Vi tycker att det är jättesynd att restaurangerna har lämnat oss. Vi förstår att kommunikationen från vår sida har varit långt ifrån optimal på sistone. Det är en stor lärdom för oss. Vi har haft tillfälliga problem på grund av att vi har bytt ut hela vårt IT-system. Det har gjort att alla förändringar tar mycket längre tid. Vi är väl medvetna om problemet och har satt in extra personal som pratar med restauranger på daglig basis, säger Philip Eide.

– Jag tycker inte att det är en förklaring till varför de ska vara synliga på Onlinepizzas hemsida. Jag uppskattar dem som en konkurrent, men jag tycker inte att det är ett acceptabelt sätt att agera på gentemot restaurangerna. säger Kim Hansen, operativ chef på Hotmat, som också är en internettjänst för beställningar av pizza.

Kim Hansen berättar att Hotmat går bättre än förväntat i Eskilstuna, trots att pizzeriorna finns kvar på Onlinepizzas hemsida.