Därför behövs elsparkcyklarna i Eskilstuna

Delad mikromobilitet, som elsparkcyklar, är en viktig del av framtidens hållbara och säkra transportlösningar, replikerar Tier-Dotts policychef Dan Nerén.

"Elsparkcyklar i nära samspel med kollektivtrafiken bidrar till att minska bilberoendet, minska trängsel och buller samt göra städer mer sammanhängande," replikerar Tier-Dotts  policychef Dan Nerén.

"Elsparkcyklar i nära samspel med kollektivtrafiken bidrar till att minska bilberoendet, minska trängsel och buller samt göra städer mer sammanhängande," replikerar Tier-Dotts policychef Dan Nerén.

Foto: Pressbild, Janerik Henriksson/TT

Replik på krönika2024-10-16 18:55
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

TIER-Dott välkomnar diskussionen om elsparkcyklar och vill bemöta några centrala punkter i Emma Wanges krönika (12/10). Vi håller med om att felparkering och säkerhet är viktiga frågor, men vill samtidigt lyfta fram elsparkcyklarnas betydelse för Eskilstunas hållbarhetsmål och klimatambitioner.

Elsparkcyklar i nära samspel med kollektivtrafiken bidrar till att minska bilberoendet, minska trängsel och buller samt göra städer mer sammanhängande. Forskning från KTH visar att 58 procent av användarna 2022 kombinerade sina resor med kollektivtrafiken via elsparkcyklar, vilket effektiviserar stadens transportalternativ. 

En tredjedel av dessa användare gjorde detta för minst hälften av sina resor, vilket tydligt visar mikromobilitetens potential att reducera privatbilism. En undersökning från Norska institutet för transportekonomi (TØI) i Oslo 2020 visade dessutom att två procent av användarna sålde sina bilar, medan åtta procent övervägde att göra detsamma, vilket stärker elsparkcyklarnas roll i att minska bilberoendet.

På TIER-Dott arbetar vi kontinuerligt med att förbättra säkerheten och våra tjänster. Europeisk data från Micro-Mobility for Europe visar att skador som krävde vård minskade med 19 procent under 2022, samtidigt som användningen av elsparkcyklar ökade med 39 procent. Denna positiva utveckling fortsatte under 2023, där olyckor per miljon resor minskade med 44 procent. Detta beror på förbättrad fordonsdesign, strängare säkerhetsregler och riktade utbildningsinsatser.

Forskning från UK Department for Transport visar att olyckor med privatägda elsparkcyklar sker 6,4 gånger oftare än med delade modeller, vilket bekräftar att delade fordon, som är reglerade och underhållna, erbjuder ett säkrare alternativ. Chalmers tekniska högskola har också bekräftat att delade elsparkcyklar är säkrare än privatägda, tack vare bättre konstruktion och förbättrad design.

undefined
Tier-Dott välkomnar insatser från myndigheter för att exempelvis motverka tandemkörning.

Vi tar problemet med felparkering på stort allvar och använder teknologier som geostaketstyrda parkeringszoner via GPS för att minska detta. Vi utbildar även våra användare via vår app att ta ansvar och följa gängse regler.

De som upprepade gånger bryter mot villkoren kan stängas av från tjänsten. Vi har en nolltoleranspolicy mot trafikfarligt beteende och välkomnar insatser från myndigheter för att exempelvis motverka tandemkörning, vilket är belagt med böter. Samtidigt har varje användare ett eget ansvar att följa trafik- och parkeringsregler, precis som när man hyr en bil via en bilpool.

Delad mikromobilitet, som elsparkcyklar, är en viktig del av framtidens hållbara och säkra transportlösningar. TIER-Dott är fast beslutna att fortsätta samarbeta med Eskilstuna för att säkerställa att våra fordon används ansvarsfullt och bidrar till stadens gröna omställning i linje med Eskilstunas klimatmål.

Dan Nerén
Policychef, Tier-Dott

__________________________________________
SVAR DIREKT

Det finns som jag skrev många åsikter om nyttan med elsparkcyklarna. Det är inte märkligt att Tier-Dotts Dan Nerén enbart framhåller fördelarna, med tanke på att företaget hyr ut elsparkcyklar. 

Men det är utmärkt att Tier-Dott jobbar med att försöka minska problemet med felparkeringarna. Frågan är om det är nog. 

För problemet med felparkerade eller slängda elsparkcyklar är omfattande på vissa platser i Eskilstuna. Och det är i princip uteslutande hyrelsparkcyklarna, inte de privat ägda, som parkeras på trottoarer, på cykelvägar eller andra ställen där de utgör en trafikfara för andra trafikanter. 

Jag håller helt och hållet med Dan Nerén att det är de som kör elsparkcyklarna, som gör sig skyldiga till felparkeringarna och trafikbrotten. Men det ligger även i hyrföretagens intresse att se till att de som hyr elsparkcyklarna följer reglerna. Som jag skrev i min krönika har det redan införts förbud mot uthyrning av elsparkcyklar i flera internationella storstäder: Paris, Montréal, Melbourne och Madrid, eftersom man tröttnat på att de som kör inte följer reglerna. Uthyrningen är det som är lättast att begränsa – därför är det den som förbjuds.

undefined
Det är hyrsparkcyklarna, inte de privata, som felparkerade står eller ligger i klungor, som här i Eskilstuna.

När det kommer till olycksstatistiken säger europeisk statistisk inte särskilt mycket om vad som sker i Sverige. I april i år gick dock försäkringsbolaget Dina försäkringar igenom preliminär olycksstatistik från Transportstyrelsen. Siffrorna visade att antalet olyckor med elsparkcyklar blev färre under 2023 jämfört med 2022. Men då det även finns signaler om att användningen av elsparkcyklar har minskat, var det enligt försäkringsbolaget "svårt att dra slutsatser om det faktiskt har blivit säkrare att åka elsparkcykel" (Teknikens värld 23/4).

Med andra ord finns det skäl för de företag som hyr ut elsparkcyklar att stänga av de förare som inte sköter sig. Tier-Dotts Dan Nerén skriver att företaget har nolltolerans mot trafikfarligt beteende och att användare som upprepade gånger bryter mot villkoren i avtalet kan stängas av från tjänsten. 

Men han nämner inte hur ofta det sker – om en enda notorisk felparkerare har stängts av i Eskilstuna. 

Emma Wange
Politisk redaktör