âFrihetâ. Det Ă€r ett av de absolut vackraste ord jag vet och en av de viktigaste utmĂ€rkande egenskaperna hos vĂ„rt land. Vi vĂ€rnar och slĂ„r vakt om friheten för mĂ€nniskor och det fria ordet.
Men bör vi verkligen fĂ„ sĂ€ga och göra precis vad som helst i yttrandefrihetens namn? Eller finns det ocksĂ„ en grĂ€ns, som Ă€ven den mĂ„ste försvaras â nĂ€r din frihet faktiskt kringskĂ€r eller inkrĂ€ktar pĂ„ nĂ„gon annans?
Förra Äret sprang jag pÄ Rasmus Paludan i Almedalen. Han stack ut, inte pÄ grund av sin lustiga keps, utan för att han var den enskilde aktör pÄ plats med till synes mest omfattande personskydd. Trots att landets makthavare vandrade samma gator upp och ned denna vecka.
Paludans koranskÀndningar har gjort honom kÀnd, de har upprört, debatterats och bidragit till en stark hotbild. Konsekvenserna har bland annat blivit skyhöga kostnader för det gemensamma. Otaliga svenska skattekronor har lagts kring Paludans aktioner och de direkta effekterna av dessa. Allt detta motiverat av att det sker i den heliga yttrandefrihetens namn.
Denna sommar har Ànnu en koranbrÀnning i Sverige skapat eko i vÀrlden. En man la bacon i koranen, tÀnde eld pÄ den och rev ut sidor. Allt hÀnde i Stockholm under rÄdande eldningsförbud och den muslimska högtiden Eid al-Adha. Syftet sÀgs ha varit att protestera mot islam, och i Sverige gör yttrandefrihetslagen detta möjligt.
Svensk yttrandefrihet Àr stark, pÄ grund av orsak. Det Àr nÄgot att vÀrna och slÄ vakt om, att vara stolt över. Man fÄr faktiskt vara kritiskt mot allt hÀr, ett sÄnt land Àr vi. Men, allt som Àr lagligt Àr inte lÀmpligt. Allt du gör fÄr konsekvenser. Den som brÀnner böcker, brÀnner ocksÄ broar. Med stor frihet följer ocksÄ stort ansvar.
Vad som slĂ„r mig Ă€r att alla dessa âkritikerâ mest av allt framstĂ„r som personer med svag talang för att föra fram sin kritik med finess. De Ă€r inte sĂ€llan orimligt barnsliga, grunda i sin kritik â i den mĂ„n det alls finns nĂ„gon att skönja dĂ€r under baconskivorna och bakom lĂ„gorna. De Ă€r medvetet provokativa och respektlösa, likgiltiga inför konsekvenserna av sina handlingar.
KoranbrÀnningarna krÀnker inte bara troende muslimer, de bidrar till en ökad hotbild mot Sverige och svenskar. Det Àr vÀldigt konkret det pris vi nu fÄr betala för ett antal illvilliga individers provokationer. Jag har vÀldigt svÄrt att se nÄgot vackert i detta. DÀr finns inget konstruktivt eller konstnÀrligt. Det gÄr givetvis ocksÄ att invÀnda att det Àr ocksÄ djupt ironiskt att det ska anses vara yttrandefrihet att brÀnna nÄgons annans skrivna ord, ta ifrÄn dem rÀtten att uttrycka sin Äsikt.
Finland, vĂ„rt grannland och en stark demokrati, tillĂ„ter inte koranbrĂ€nningar. DĂ€r rĂ€knas den typen av aktioner â att brĂ€nna eller vanhelga heliga skrifter â som brott mot trosfriden. Det Ă€r ingen orimlig hĂ„llning, kan jag tycka, Ă€ven om jag medger att diskussioner om grĂ€nsdragningar hĂ€r Ă€r mycket svĂ„ra och ska ske med försiktighet.
Voltaire brukar frekvent felciteras i dessa sammanhang och diskussioner. Ni vet, âjag delar inte din Ă„sikt, men jag Ă€r beredd att dö för din rĂ€tt att uttrycka den.â
Och visst, rĂ€tten till det fria ordet Ă€r vĂ€rd att betala ett mycket högt pris för. Men nĂ€r jag ser Paludan tramsa runt eller nĂ„gon linda bacon kring koranen, kan jag inte lĂ„ta bli att tĂ€nka â Ă€r det verkligen den hĂ€r skiten vi ska dö för?
Fredrik Pettersson Àr S-mÀrkt opinionsbildare, verksamhetschef pÄ ABF och tidigare politisk redaktör pÄ Folket. Han skriver Äterkommande S-krönikor i tidningen