Chefer ska lyssna på anställda som påtalar brister på jobbet. Det ger möjlighet till bättring och bör därför belönas. Men på Attendos äldreboende Sabbatsbergsbyn i Stockholm gjorde ledningen tvärtom.
I pandemins inledande skede gick vårdbiträdet Stine Christophersen till sina chefer för förmå dem till att införa kohortvård på boendet. Det handlar om att hålla friska och sjuka patienter åtskilda. Hos ledningen blev det stopp. Till svar fick hon att det inte alltid är möjligt. Men till anhöriga fortsatte företaget meddela att kohortvård bedrevs på boendet.
Christophersen gick därför till Expressen och berättade. Strax därefter blev hon kallad till möte hos chefer, fick en erinran och kallades illojal. Upprepades detta kunde hon förlora jobbet, var ledningens besked.
Efter att Sveriges Radio sände en P1-dokumentär om detta har Attendo bett Christophersen om ursäkt och erinran har dragits tillbaka. Samtidigt har åklagare inlett förundersökning mot Attendo om brott mot lagen om meddelarskydd.
Därför är det inte förvånande att Attendos vd Martin Tivéus i en intervju med Dagens Nyheter (16/6) försöker putsa på företagets fasad. Intern utbildning i meddelarfrihet och information till personal om visselblåsarfunktioner talas det varmt om. Attendo har också med hjälp av extern aktör analyserat en del brister i verksamheten, berättar han för tidningen. Beskedet är att bättring är på gång. Detta är bra, men hur det kunde bli så här från början är en fråga som ännu inte fått ett ordentligt svar.
Tivéus tar också upp att nya undersökningar visar att de flesta anställda inom Attendokoncernen upplever att de kan ta upp brister med sina chefer. Så kan det såklart vara. De fel som begicks på Sabbatsbergsbyns boende behöver inte finnas i övriga koncernen. Samtidigt finns det skäl till försiktighet. En del anställda har till Aftonbladet berättat hur vissa Attendochefer tidigare pressat anställda till att ge bättre recensioner. Är det annorlunda denna gång?
Vilka ord folk väljer för att beskriva saker spelar också roll. Att Sabbatsbergsbyns boende gett anhöriga felaktig information om omvårdnaden beskriver Tivéus som kommunikation som ”inte fullt visat sig spegla den situation som rådde”. Enklast vore att kalla det lögner.
Martin Tivéus säger också att Attendo behöver upprättelse. För vad är oklart. Medier har beskrivit faktiska omständigheter där det är företaget som gjort fel. Att Attendos anseende fått sig en törn är dess eget fel ingen annans.