Blir E 20 Sörmlands huvudled för eldrivna lastbilar?

Foto:

Signerat2021-02-02 18:00
Detta Àr en ledarkrönika. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Mycket av godstransporterna i Sverige gÄr pÄ vÀg. Och Àven en del kan lastas över pÄ sjöfart och tÄg, Àr vÀgtransporterna hÀr för att stanna. Samtidigt mÄste utslÀppen av vÀxthusgaser minska drastiskt, helst bli noll.

DÀrför mÄste transportsektorn stÀlla om. Bilarna behöver drivas pÄ annat Àn fossila brÀnslen. Och Àven om mycket görs behöver takten öka. I detta Àr elektrifieringen av transporterna viktig.

I Trafikverkets senaste rapport om elvÀgar för lastbilar föreslÄs att flera stora vÀgar elektrifieras. E20, som passerar Eskilstuna och StrÀngnÀs, mellan Göteborg och Stockholm Àr en av dem.

Trafikverket pekar ut en del bekymmer med regeringens tanke att fÀrdigstÀlla 300 mil elvÀg innan 2035. Bland annat tar det tid. Men vilken teknik ska nyttjas? Ska lastbilarna kopplas upp mot elledningar hÀngandes nÄgra meter över vÀgen? Eller Àr det skenor pÄ eller i vÀgbanan som gÀller? Samtliga alternativ stÀller krav pÄ elförsörjningen dit. Det kommer ocksÄ behövas andra redskap och metoder för att underhÄlla av vÀgarna.

SÄdana infrastruktursatsningar Àr dyra. För att det ska vara samhÀllsekonomiskt gÄngbart Àr det dÀrför viktigt att elvÀgarna kommer att nyttjas mycket. Inte alla lastbilar kommer behöva anvÀnda elvÀgarna i lika stor utstrÀckning, vissa inte alls. Vissa resor Àr korta och lastbilarna kan klara sig pÄ den el som laddats i den egna depÄn.

Teknikutvecklingen spelar ocksÄ roll. En del lösningar som idag fungerar bra kan inom nÄgra Är bli förlegade. Ska elvÀgarna förverkligas fÄr det inte ta sÄ lÄng tid att tekniken hunnit hinner springa om infrastrukturen. Om elbilsbatteriernas kapacitet utökas kan behovet att ladda lastbilarna pÄ vÀg minska.

Det rÄder ocksÄ en viss konkurrens mellan biobrÀnsle och el. Reduktionsplikten för fossila brÀnslen kan bromsa in övergÄngen till el. NÀr diesel spÀs ut mer med biobrÀnsle minskar ocksÄ utslÀppen frÄn dessa motorer. Varför skulle transportföretagen dÄ investera stora pengar i elmotorer?

Men elvÀgar bör för den delen inte helt uteslutas. PÄ sikt kan det spela roll för de totala utslÀppen om de lÄngvÀga tunga lastbilarna kan ladda samtidigt som de kör.

Det finns ocksÄ en fara med att binda upp hela sektorer till ett enskilt energislag. I takt med att befolkningen och bostadsbyggandet ökar, samt en elektrifiering av industri och transporter kommer ocksÄ elbehoven vÀxa. Det Àr helt centralt att Sverige skaffar tillrÀcklig kapacitet för ett framtida kraftigt ökat elbehov. SÀkerheten Àr ocksÄ viktig. ElnÀt kan störas och rubbas, av teknikstrul eller cyberattacker.

Elbilsbatterierna Ă€r beroende av sĂ€rskilda metaller och mineraler. MĂ„nga vilka inte finns inom EU:s grĂ€nser, eller hos nĂ„gra av unionens mer pĂ„litliga handelspartners. Det innebĂ€r ett ökat beroendeförhĂ„llande till bland annat kinesiska gruvor. 

Olika lösningar dÀr el, biobrÀnsle och vÀtgas anvÀnds kan alla ha sin plats pÄ marknaden. Klimatkrisen behöver mötas med en mÄngfald av klimatvÀnliga energislag.