En flÀskkotlett kan ocksÄ vara oaptitlig

Foto:

Signerat2021-01-26 05:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mat bör inte hamna i soptunnan. Det Ă€r ett slöseri med resurser. Men en del matavfall och svinn Ă€r svĂ„rt att undvika. 

Det finns saker som kan göras för att minska slöseriet. Investeringar i ny teknik inom jordbrukssektorn som minskar risken för skador pÄ rÄvaror nÀr de skördas Àr ett exempel. Andra saker Àr att inte ta upp mer pÄ tallriken Àn man kan Àta upp. I skolorna kan mer överbliven mat ÄteranvÀndas i nya rÀtter i den mÄn det gÄr.

I dagarna har det blivit diskussion om matsvinnet i StrĂ€ngnĂ€s skolor. I EK/ST (19/1) konstaterade Karin Lundell, mĂ„ltidschef i StrĂ€ngnĂ€s kommun, att omkring 15 procent av maten i kommunens skolor slĂ€ngs. 

Det Àr inte bra. MÀngden mat som lagas i skolköken Àr ofta planerad för att tÀcka barnens nÀringsbehov. Om det slÀngs mat kan det vara sÄ att det finns barn som inte fÄr nog med nÀring. SÄdant pÄverkar hÀlsa och vÀlmÄende. Det riskerar leda till koncentrationssvÄrigheter med sÀmre studieresultat som följd.

Och nÀr Sverigedemokraternas gruppledare i StrÀngnÀs, Björn Karlsson, kommenterar svinnet gör han det lÀtt för sig: den vegetariska kosten Àr boven i dramat! Barn och förÀldrar Àr frÀmmande för den vegetariska mat som serveras i skolorna, menar han (EK/ST 25/1).

Visst kan det vara sĂ„ att vegetarisk kost Ă€r frĂ€mmande för en del. Men matsvinn förekommer ocksĂ„ nĂ€r det serveras kyckling, flĂ€sk, nöt. Det berĂ€ttade i alla fall Lundell förra veckan. 

SÄ varför skylla pÄ den vegetariska maten? Det finns goda hÀlso- och klimatvinster med att minska mÀngden kött och öka mÀngden vÀxtbaserad mat. För vissa barn kan det vara den enda vegetariska kosten de fÄr.

Att det blir mat över kan ha flera anledningar. Attityder och vanor hemifrĂ„n kan pĂ„verka. Hur Ă€r det i skolornas matsalar? Är det högljutt och slamrigt kan det vara svĂ„rt att fĂ„ matro. Det finns ocksĂ„ unga som har Ă€tstörningar som de kan behöva hjĂ€lp med.

MÄnga skolor Àr bra pÄ att anpassa maten för barn med allergier eller religiösa matkrav. Men nÀr det kommer till barn med exempelvis olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar kan det ibland brista. Det kan handla om att barnet inte kan Àta viss mat eller att det ska intas i en sÀrskild ordning. Kunskapen om sÄdant kan ibland vara begrÀnsad i skolköken. Skolorna behöver hitta sÀtt sÄ att ocksÄ dessa barn kan Àta varierat i skolan.

Mycket handlar om hur maten tillagas och presenteras. Lockas barn till att Àta den? Varför dÄ stirra sig blind pÄ vegetarisk mat som orsaken till matslöseriet? En dÄligt tillagad flÀskkotlett kan ocksÄ smaka illa.