Katrineholm Àr pÄ rÀtt vÀg för cykling Äret om

.

.

Foto: Sörmlands Media

Signerat2021-11-17 17:32
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag hoppas att kommande politiska majoriteter i Katrineholm inte tvingar mig att Ă€ta upp detta. Men förslaget att Ă„teruppta sopsaltningen av gĂ„ng- och cykelbanorna pĂ„ vintern kĂ€nns som ett kulturskifte. 

Det Ă€r inte bara ett accepterande av en bra metod mot snö och is. Förslaget vittnar om en höjd ambition för mobiliteten, för att andra trafikslag Ă€n bilen ska kunna ta plats – Ă„ret runt.

Det har hetat att sopsaltning Àr dyrt. Men det Àr den möjligen bara om man tÀnker i stuprör. Den initialt högre driftskostnaden för vÀgunderhÄll Àr vÀxelpengar i kommunbudgeten. I förlÀngningen blir metodbytet en vinst för samhÀllsekonomi, medborgarnytta och miljö, nÀr det blir lÀttare och sÀkrare att ta sig fram pÄ vintern. Att ha en inköpt sopsaltningsmaskin stÄende Àr för övrigt ocksÄ en kostnad, Àven om den inte syns.

Alla dessa insikter tycks ha sjunkit in i det politiska systemet i Katrineholm. Men riktigt hoppingivande Àr det som service- och tekniknÀmndens ordförande, Anneli Hedberg (S), sÀger i Katrineholms-Kuriren.

Sopsaltningen föreslĂ„s bli omfattande, pĂ„ alla huvudstrĂ„k i Katrineholm. Kommunen kommer inte att vara bunden av Ă„rsskiftet som start – en budgetteknisk mĂ€rklighet nĂ€r det gĂ€ller vinterunderhĂ„ll som mĂ„nga kommuner hĂ„ller fast vid – utan ska kunna sopsalta tidigare, nĂ€r snön och isen anlĂ€nder. Tanken Ă€r ocksĂ„ att köra maskinen över hela gĂ„ng- och cykelbanans bredd, inte bara pĂ„ en tvĂ„metersremsa i mitten som tidigare.

Den hĂ€r förĂ€ndringen Ă€r sĂ€rskilt viktig för allt som rullar pĂ„ hjul pĂ„ banorna – iskanter Ă€r inte att leka med. Men fördelarna Ă€r stora för alla, mĂ€nniskor som husdjur, som förflyttar sig pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n med bil. I bĂ€sta fall blir det som att gĂ„ pĂ„ barmark under den snöfria delen av Ă„ret.

För framtiden gÀller det att se sopsaltningen inte som ett extra inslag i vintervÀghÄllningen utan som det sjÀlvklara sÀttet att jobba pÄ vintern och en del av kommunens trafikpolitik.

Katrineholm Ă€r redan en ojĂ€mförligt bĂ€ttre cykelstad – och dĂ€rmed en renare och mer trivsam stad – Ă€n vad den var för bara fem-tio Ă„r sedan. Detta tack vare framsynta och ibland omstridda politiska beslut som att ta bort trafikljuskorsningar, sĂ€nka hastigheterna, bredda gĂ„ng- och cykelbanorna och bygga nya.

FortsÀtt sÄ!