Kör försiktigt när du är nära mopedisterna

Foto:

Signerat2021-01-05 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under pandemin ska kollektivt resande undvikas i så stor mån som möjligt. För att minska risken för smitta använder sig många av bilen, och andra privata fordon, som färdmedel till och från jobb. Trots detta har den totala trafikmängden minskat under 2020 i jämförelse med andra år. Många som kan jobba hemifrån gör det.

Därför är det klokt av Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam att vara försiktig när han kommenterar de preliminära siffrorna om antalet trafikolyckor för 2020 som släpptes av myndigheten i helgen (3/1). Minskat bikörande  har inneburit minskad dödlighet på vägarna. Men trenden är tydlig: färre trafikolyckor, också de med dödlig utgång. 

2019 omkom 221 människor på svenska vägar. För 2020 är den siffran bra bit lägre, 190. Nollvisionens etappmål att komma under 220 omkomna i trafiken 2020 får anses uppnått. Men trafiksäkerhetsarbetet måste fortsätta. Fler mötesfria vägar behövs. Hastighetskameror och sänkta hastighetsgränser förebygger också allvarliga missöden.

I måndagens tidning (4/1) kunde man läsa att antalet mopedbilar ökar i Sverige och Sörmland. Med det har också antalet trafikolyckor med mopedbil ökat. I Sörmland skadades sju personer. Nationellt handlar det om 101 personer.

Men det ska inte stirras blint på denna siffra. Transportstyrelsens siffror för omkomna och skadade i olyckor med mopeder, där mopedbilen ingår, har sjunkit kraftigt. Antalet svårt skadade har fallit från 329 personer 2006 till knappa tredjedelen av det 2020. För samma tidsperiod har antalet döda gått från 15 till 4. Det handlar ofta om unga personer, i åldern 15-17 år.

Anledningen? Nya krav för mopedkörning infördes 2009. Det handlar bland annat om körkort för moped klass ett, vilket då gäller mopedbil. Samt enklare förarbevis för mopeder av klass två. Teoretisk kunskap och viss körvana innan mopedföraren får köra på vägarna har förhindrat många olyckor.

Mopeden innebär för många unga självständighet och frihet. Socialt liv kan underlättas, och kanske ger det möjlighet till jobb under somrar och helger? Mopeder ska framföras med respekt för lagar och regler. Så är det. Men tvåhjuliga mopeder är helt oskyddade i trafiken och även om mopedbilen har en kaross, är den bräcklig.

Det innebär att vi som kör bil har ett ansvar att vara särskilt försiktiga när vi närmar oss mopeder i trafiken. Vi ska hålla avstånd, anpassa hastigheten och vara försiktiga när vi ska köra om dem. Tänk på att bilister är bättre skyddade än mopedförare. 

Liknande försiktighet ska också gälla på platser där bilister möter andra oskyddade människor. Cyklister och gångtrafikanter utgör tillsammans nästan en femtedel av de omkomna i trafiken för förra året.