I torsdags (30/7) förlängdes rekommendationen att arbeta hemifrån till att också gälla en bit in på hösten. Detta för den som kan. Anledningen är detsamma som när den först infördes i våras: arbetsplatsen är inte bara en plats för jobb, utan också för smittspridning. Detsamma gäller kollektivtrafiken.
Sommaren närmar sig slutet, och för många innebär det en återgång till vardagen. Jobb och skola drar igång. Med det följer resor med buss och tåg. För många innebär det också hämtning på förskola. En del cyklar och går. Andra tar bilen eller kollektiva transportmedel. Sådant leder vanligtvis till rusningstrafik på vägarna och trängsel på bussar och tåg. I höst är det viktigt att undvika trängseln. Många människor i en sluten miljö ökar risken för smittspridning.
Därför har transporterna till skolan fått en del uppmärksamhet. I EK/ST (31/7) kunde man läsa att Sörmlandstrafiken uppmanar skolelever och föräldrar att välja alternativ till att ta bussen. De som kan gå eller cykla bör välja det, säger Joakim Karlén, verksamhetschef för allmänna kollektivtrafiken på Region Sörmland till tidningen. De som kan köra sina barn till skolan bör också göra det.
Uppmaningen är vettig. De som inte har andra alternativ, i synnerhet de som gör längre arbets- och skolresor, bör beredas möjlighet att slippa trängsel och tillhörande smittorisk. Joakim Karlén berättar vidare att de stråk och linjer som lär bli hårdast belastade ska få tätare avgångar, på vissa ställen kommer två bussar att gå samtidigt. Också detta är kloka åtgärder. Men mer behövs.
Mycket ansvar faller på individen själv. Men också skola och arbetsgivare kan ta ett större ansvar för att minska risken för smittspridning. För många är det svårt att undvika de mest belastade linjerna eller tiderna. På många arbetsplatser är tiderna inte särskilt flexibla, och skoldagarna är ofta huggna i sten.
Det förslag som Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholms län, lade fram i torsdagens SVT Aktuellt är klokt. Skolor kan schemalägga olika start- och sluttider. Det skulle kunna innebära att elevernas resande sprids ut, och därmed minska risken för trängsel. Samtal mellan offentlig förvaltning, kommunskolor och friskolor behövs därför.
Men också en del stora arbetsgivare bör införa liknande åtgärder. På arbetsplatser där många är permitterade behövs det antagligen inte lika mycket. Men där det är möjligt med mer flexibla arbetstider bör det erbjudas, och olika arbetstider uppmuntras. Det skulle göra det lättare för många att undvika trängsel i kollektivtrafiken.
Pandemin är inte över, och det finns risk för nya utbrott. När alla parter i samhället tar sitt ansvar – och kostnaderna som följer – är det lättare att hålla tillbaka smittan, också när hösten kommer.