Elsparkcyklarna blir fler och fler och problemen kring dem större. Folk kör lite hur som helst: både fort och vårdslöst. Det körs mot rött och någon större hänsyn till fotgängare, cyklister och andra fordon visas inte. Elsparkcyklar som är gjorda för en person transporterar ibland både två och tre. Någon cykelhjälm har jag nog aldrig sett. När det kommer till sparkarna verkar trafikvettet vara bortblåst.
Det betyder såklart inte att alla som använder sig av elsparkcyklarna beter sig så här dåligt. För många är det ett lätt och behändigt fordon som de kör skötsamt och bra. Men det är tillräckligt ofta och många som kör illa för att det ska utgöra ett verkligt trafikproblem. Den olycka i Västerås där en man i 80-årsåldern avled efter att ha cyklat in i en elsparkcykel som låg utslängd på cykelbanan är ett exempel av flera (SVT 26/9).
Och även om det från uthyrarna av elsparkarna kommit en del försök till lösningar verkar situationen inte bli mycket bättre.
Många elsparkföretag har satt egna åldersgränser för att köra deras maskiner. Och en del har nyligen infört skärpningar. Fram tills i söndags har det till exempel varit möjligt för barn under 18 år att köra ”minimobilitetsbolaget” Tiers maskiner om de haft tillstånd från sina föräldrar. Nu gäller inte detta undantag längre. Nu är det strikt 18-årsgräns.
Det är såklart en önskvärd riktning att företag tar ansvar. Men att det är uthyrarna som sätter åldersgränserna öppnar för godtycke och riskerar leda till att yngre förare skyfflas över till bolag som inte är lika strikta. Bättre vore att vem som får köra elsparkcykel i trafik regleras i lag. Det kan vara en åldersgräns eller varför inte införa förarbevis likt sådana som finns för mopeder?
Kanske kan det också råda bot på hur dåligt många förare parkerar elsparkarna.
Alldeles för ofta ligger det elsparkcyklar utslängda på trottoarer, torg, busshållplatser och cykelvägar. Förutom det estetiskt fula med stökiga offentliga miljöer försvårar det dessutom framkomligheten. Särskilt påverkade blir folk med rullstol, rullator eller för den delen barnvagn. Människor med kraftigt nedsatt syn riskerar skada sig rejält om de ramlar över fordonen. Cyklister kan skada sig allvarligt om de kolliderar med elsparkcyklar som ställts mitt på cykelbanor.
En bra start är att utkräva ansvar från uthyrarna. Därför är det förslag som kommunalrådet Jari Puustinen (M) i Eskilstuna nyligen la fram något att överväga. Han föreslog förra veckan att kommunen ska kunna forsla bort sparkar som parkerats på ett otillfredsställande sätt. Uthyraren får sen betala en lösen för att få tillbaka fordonet.
Det är en ordning som kan motivera företagen att minska felparkeringarna. Vill elsparksbolaget inte stå för den utgiften får de vända sig till den kund som parkerat fel. Sådana krav kan skrivas in i uthyrningsavtalet och är något som biluthyrare gjort länge och vore inte alls konstigt för elsparksbranschen. Det skulle få en och annan fundera en extra gång innan de ställer elsparkcykeln.