LÀttsinnet kring elsparkcyklarna behöver fÄ ett slut

Foto:

Signerat2021-09-27 19:07
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Elsparkcyklarna blir fler och fler och problemen kring dem större. Folk kör lite hur som helst: bĂ„de fort och vĂ„rdslöst. Det körs mot rött och nĂ„gon större hĂ€nsyn till fotgĂ€ngare, cyklister och andra fordon visas inte. Elsparkcyklar som Ă€r gjorda för en person transporterar ibland bĂ„de tvĂ„ och tre. NĂ„gon cykelhjĂ€lm har jag nog aldrig sett. NĂ€r det kommer till sparkarna verkar trafikvettet vara bortblĂ„st. 

Det betyder sĂ„klart inte att alla som anvĂ€nder sig av elsparkcyklarna beter sig sĂ„ hĂ€r dĂ„ligt. För mĂ„nga Ă€r det ett lĂ€tt och behĂ€ndigt fordon som de kör skötsamt och bra. Men det Ă€r tillrĂ€ckligt ofta och mĂ„nga som kör illa för att det ska utgöra ett verkligt trafikproblem. Den olycka i VĂ€sterĂ„s dĂ€r en man i 80-Ă„rsĂ„ldern avled efter att ha cyklat in i en elsparkcykel som lĂ„g utslĂ€ngd pĂ„ cykelbanan Ă€r ett exempel av flera (SVT 26/9). 

Och Àven om det frÄn uthyrarna av elsparkarna kommit en del försök till lösningar verkar situationen inte bli mycket bÀttre.

MĂ„nga elsparkföretag har satt egna Ă„ldersgrĂ€nser för att köra deras maskiner. Och en del har nyligen infört skĂ€rpningar. Fram tills i söndags har det till exempel varit möjligt för barn under 18 Ă„r att köra ”minimobilitetsbolaget” Tiers maskiner om de haft tillstĂ„nd frĂ„n sina förĂ€ldrar. Nu gĂ€ller inte detta undantag lĂ€ngre. Nu Ă€r det strikt 18-Ă„rsgrĂ€ns.

Det Àr sÄklart en önskvÀrd riktning att företag tar ansvar. Men att det Àr uthyrarna som sÀtter ÄldersgrÀnserna öppnar för godtycke och riskerar leda till att yngre förare skyfflas över till bolag som inte Àr lika strikta. BÀttre vore att vem som fÄr köra elsparkcykel i trafik regleras i lag. Det kan vara en ÄldersgrÀns eller varför inte införa förarbevis likt sÄdana som finns för mopeder?

Kanske kan det ocksÄ rÄda bot pÄ hur dÄligt mÄnga förare parkerar elsparkarna.

Alldeles för ofta ligger det elsparkcyklar utslÀngda pÄ trottoarer, torg, busshÄllplatser och cykelvÀgar. Förutom det estetiskt fula med stökiga offentliga miljöer försvÄrar det dessutom framkomligheten. SÀrskilt pÄverkade blir folk med rullstol, rullator eller för den delen barnvagn. MÀnniskor med kraftigt nedsatt syn riskerar skada sig rejÀlt om de ramlar över fordonen. Cyklister kan skada sig allvarligt om de kolliderar med elsparkcyklar som stÀllts mitt pÄ cykelbanor.

En bra start Àr att utkrÀva ansvar frÄn uthyrarna. DÀrför Àr det förslag som kommunalrÄdet Jari Puustinen (M) i Eskilstuna nyligen la fram nÄgot att övervÀga. Han föreslog förra veckan att kommunen ska kunna forsla bort sparkar som parkerats pÄ ett otillfredsstÀllande sÀtt. Uthyraren fÄr sen betala en lösen för att fÄ tillbaka fordonet.

Det Àr en ordning som kan motivera företagen att minska felparkeringarna. Vill elsparksbolaget inte stÄ för den utgiften fÄr de vÀnda sig till den kund som parkerat fel. SÄdana krav kan skrivas in i uthyrningsavtalet och Àr nÄgot som biluthyrare gjort lÀnge och vore inte alls konstigt för elsparksbranschen. Det skulle fÄ en och annan fundera en extra gÄng innan de stÀller elsparkcykeln.