Synen på missbruk och missbrukare har länge präglats av moralism på ett sätt som inte känns igen i övrig vård eller socialt arbete. Det bidrar till att alla missbrukare inte får den hjälp de behöver för att ta sig ur sitt beroende.
En grupp som har råkat särskilt illa ut är de som lider av samsjuklighet i form av missbruk och psykisk sjukdom.
Det är inte en ovanlig kombination. Många psykiskt sjuka börjar självmedicinera med alkohol eller droger för att minska symptomen. Andra drabbas av psykisk sjukdom som en följd av sitt missbruk. Ångest, depression eller i värsta fall psykoser är några av missbrukets biverkningar.
Hittills har de samsjukliga dock hamnat mellan stolarna. De har inte kunnat få hjälp för sitt missbruk och sin psykiska sjukdom samtidigt. Enligt lag är beroendevård inte psykiatrins ansvar och beroendevården har inte kompetens att behandla psykisk sjukdom.
Patienterna bollas därför fram och tillbaka mellan psykiatrin och beroendevården utan att få den hjälp de behöver. Många har till och med nekats psykiatrisk vård, eftersom de inte varit nyktra och drogfria.
Det är förödande för individerna och dyrt för samhället.
Hösten 2018 fick den här patientgruppen ett ansikte. Uppdrag granskning lät tittarna få en inblick i 29-åriga Sannes liv. Hon var svårt sjuk i anorexi, hade en omfattande ångestproblematik och var drogberoende. Sedan 2016 hade hon lagts in för akut psykatrisk tvångsvård 21 gånger, utan att få tillgång till fungerande behandling.
Efter reportaget mötte anhöriga till samsjukliga flera riksdagsledamöter. Det ledde till att socialutskottet och riksdagen krävde förändring. De fick medhåll av regeringen som tillsatte en utredning.
I förra veckan överlämnade den så kallade samsjuklighetsutredningen sitt slutbetänkande ”Från delar till helhet.” Utredaren föreslår en omfattande reform. Det viktigaste förslaget är att regionerna ska ta över ansvaret för all vård.
I dag delar kommunerna och regionerna på ansvaret för beroendevården. Uppdelningen är många gånger oklar och överlappande. Allas ansvar blir lätt ingens.
Kommunerna slipper dock inte ifrån alla förpliktelser. Socialtjänsten, ska enligt betänkandets förslag, ha kvar ansvaret för stödverksamheten. Det innebär exempelvis att man ska hjälpa till med boende, sysselsättning och arbete.
Utredningen föreslår också att regionerna och kommunerna samordnar sitt arbete. ”Socionomer, sjuksköterskor och andra viktiga yrkesgrupper måste sitta under samma tak,” skriver utredaren och konstaterar att detta arbetssätt har en stark förankring i forskningen för behandling av personer med omfattande och komplexa behov.
Utredningen slår också fast att det är samhällsekonomiskt lönsamt att organisera vården enligt deras förslag.
Ja, det är klart att det är bättre för samhälle och ekonomi att se till att människor får effektiv hjälp för sina problem i stället för att de år efter år bollas runt mellan olika verkningslösa och dyra åtgärder.
De huvudsakliga förslagen i utredningen är utmärkta i teorin. Frågan är bara om de går att genomföra i praktiken.
Det finns som jag skrev i början av den här krönikan fortfarande en god dos moralism inbakad i synen på missbrukare och missbruksvården, vilket påverkar hur den ges.
I ett inlägg på Linkedin framhåller Karin Liljeblad, senior branschexpert på arbetsgivarföreningen Fremia, en viktig aspekt: det faktum att kommuner och regioner inte lever upp till de vällovliga formuleringar som redan finns i lagstiftningen. ”Om människor med samsjuklighet ska få det stöd och den behandling som de behöver och har rätt till, handlar det till slut om att också säkra hur lagen tillämpas,” konstaterar hon.
Det är en stor omställning av vården som utredningen föreslår. Reformen ska stegvis införas under fem år och kommer att innebära att kostnaderna ökar– även om regionerna, som utredningen föreslår, kompenseras med statsbidrag. Det ekonomiska läget i landets regioner är dock mer än ansträngt. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kommer de, om inte statsbidragen ökar och effektiviseringar genomförs, sakna 28 miljarder kronor år 2024.
Entusiasmen att införa en stor och komplicerad reform, som dessutom delar av personalen lär streta emot, är troligen ganska måttlig. I detta sammanhang behöver man även beakta svårigheterna att rekrytera personal och skapa fungerande samarbeten med kommunerna.
Den stora utmaningen blir med andra ord genomförandet av reformen. Inte minst att få samtliga inblandade att leva upp till de nya kraven i lagstiftningen. Ska det gå behövs en kombination av morötter och piskor.