I dag är det få som är emot att föräldrar och elever får välja skola. Givetvis med brasklappen att det finns ett tak för hur många elever en skola kan ta emot.
Men för att det fria skolvalet ska fungera i praktiken, måste alla skolor inom ett rimligt avstånd vara lika sökbara för alla barn, oavsett om deras föräldrar har gott eller ont om pengar, mycket eller lite fritid. Där är vi inte i dag, vilket till skillnad från antagningsregler och vinster i välfärden knappt diskuteras i skoldebatten.
Akilleshälen heter skolskjuts, vilket senast märktes i Flen, där familjen Anderssons barn, som bor nära gränsen till Nyköpings kommun, inte får skjuts till Europaskolan i Malmköping. En liknande sak hände 2017, när en familj som flyttade från Fall till Mörtbol blev av med barnens skolskjuts till Björkviks skola.
Bakgrunden till besluten är att kommunen bara är skyldig att ordna skolskjuts för elever som väljer en annan skola än den som de anvisas till, om det inte medför några ekonomiska eller organisatoriska svårigheter för kommunen. Det betyder att många elever som valt att gå i en friskola eller i en annan kommunal skola inte kan räkna med hjälp att ta sig dit och hem, och det är oklart hur många som avstår från att välja en viss skola av logistiska skäl.
Även om det inte är svårt att förstå att en del kommuner försöker banta sina kostnader för skolskjuts, genom att hålla hårt på regelverket, vittnar verkligheten om att reglerna för skolskjuts gör att det fria skolvalet inte är lika fritt för alla.
Barn vars föräldrar har tid och ekonomi att skjutsa till och från skolan, alternativt kan köpa busskort om familjen bor någorlunda centralt, har i en del fall fler valmöjligheter än andra.
Det visar varför regelverket för skolskjuts behöver ändras. Men tills det är klart finns det ingenting som säger att kommuner måste lägga sig på minimigränsen.
Exempelvis erbjuder Eskilstuna alla grund- och gymnasieelever fyra avgiftsfria bussresor per dag, oavsett om de behöver skolskjuts eller inte, vilket alla kommuner kan ta efter. I nästa led behövs skolbussar i fler riktningar, så att valfriheten även gäller barn som bor på platser som saknar kollektivtrafik.
Vidare är det här dilemmat varken någonting nytt eller okänt. Redan för tre år sedan slog Skolkommissionen fast att en stor del av skolsegregationen beror på boendesegregationen, att den kan brytas om fler använder sig av det fria skolvalet och att det geografiska avståndet spelar stor roll vid valet av skola.
Att ge alla elever rätt till skolskjuts är ett första steg i rätt riktning.