SJ måste göra mer för att skydda resenärerna

.

.

Foto: Sörmlands Media

Signerat2020-07-20 16:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trängseln på flyg, bussar och tåg uppmärksammades förra veckan. Villkoren för kollektivt resande i sommartrafiken är en bra bit ifrån den försiktighet i smittider som svenskar uppmanas till från alla håll. Näringsminister Ibrahim Baylan (S) röt till och SJ skulle berätta för näringsdepartementet hur bolaget ser på trängseln.

I lördags upplevde jag det själv på Uven från Linköping till Eskilstuna. Under större delen av resan var tåget överfullt, med resenärer stående inte bara i utrymmet vid dörrarna utan även i gångarna.

De övergripande förklaringarna från SJ vittnar om att bolaget inte riktigt har grepp om detta. Efter att under våren bara ha sålt hälften av platsbiljetterna, ökade man andelen till 75 procent i juli, med hänvisning till lättnader i Folkhälsomyndighetens (FHM) reserestriktioner. Det ledde till kritik från resenärer och FHM varefter SJ minskade den sålda biljettandelen till 65 procent.

När det gäller regionaltåg, som det jag åkte med och där man inte kan boka specifik sittplats, har SJ av allt att döma inte gjort någonting alls för att motverka smittspridning. På sin hemsida meddelar bolaget krasst att resande med dessa tåg kan innebära trängsel. SJ uppmanar folk att undvika rusningstid och i stället välja tidigare eller senare avgångar.

Hade det gått att göra annorlunda? Självklart. Även om platsbiljetter saknas på regionaltåg och vissa personer reser med pendlarkort, bestämmer SJ själv hur många biljetter som ska säljas till varje avgång. På så sätt kan bolaget styra resorna till de där tidiga och sena avgångarna. Det finns även tekniska verktyg som gör det möjligt för resenärer att se beläggningsgrad på tågen. Skånetrafiken har en sådan tjänst. De som planerar att resa med SJ måste däremot till stor del gissa när det är rusningstid, vilket inte är alldeles lätt mitt i sommaren.

Men detta handlar inte bara om att kunna utan även om att vilja. Och SJ vill uppenbarligen inte. Under pandemin har bolaget förlorat mycket intäkter som det nu försöker ta igen. Därför övertolkar SJ Folkhälsomyndighetens lättnader av restriktionerna och lägger ett ansvar på resenärerna som dessa, på grund av brist på kunskap, inte kan ta fullt ut.

Så kan vi inte ha det. I kristid måste alla hjälpas åt. Ett statligt trafikbolag måste göra sin del. De som upphandlar trafiken på Uven-sträckan, däribland Region Sörmland, bör i sin tur ställa allvarliga frågor till SJ. Det handlar om att skydda medborgarna.