Staten ska inte styra valet av klimatvänlig teknik

Foto:

Signerat2021-09-07 19:20
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bilar med låga utsläpp av koldioxid säljer bra. Så bra att statens pengar till subvention för köp av sådana bilar tagit slut. För att fler ska kunna ta ut bonus vill regeringen därför tillföra mer pengar till systemet. Detta annonserade miljö- och klimatministern Per Bolund (MP) i måndags

Ministern kallade det för ett ”kärt besvär”. Och så är det. Att fler väljer klimatvänliga bilar framför bensinslukare är positivt.

Men pengarna måste också komma någonstans ifrån. Svaret på det finns i den andra delen av bonus-malus-systemet. Högre fordonskatt (malus) på bilar med höga utsläpp finansierar premierna (bonus). I dag träffar denna fordonskatt nyköpta bilar med utsläpp på över 90 gram koldioxid per kilometer. Regeringen föreslår att samma gräns sänks till 75 samtidigt som utsläppskraven för bonusdelen stegvis skärps.

Det är en tämligen enkel princip. De som släpper ut skadliga ämnen i atmosfären ska betala för det. Det är en liberal och rimlig ordning. När det kommer till premiedelen finns det däremot saker som kan diskuteras.

Från start kan det ha funnits goda skäl att motivera nyköp av klimatvänliga bilar med sådana pengar. Men frågan är om det fortfarande behövs. I dag är många, både bland köpare och bilindustri, intresserade av laddhybrider, renodlade el- och biogasdrivna bilar. En annan sak som bör diskuteras är att det är svårt att utforma premier av denna typ utan att gynna viss teknik.

När det i Sverige och från EU-håll diskuteras klimatpolitik och transporter är det ofta elbilarna som står högt på dagordningen. Andra drivmedel och annan teknik pratas det mindre om. 

Nu är det inget fel med att vara positivt inställd till elbilar. Mycket av framtidens körning kommer att ske med elektrifierade bilar. Men det betyder inte att annan teknik ska behandlas styvmoderligt. Inte heller kan politiker på förhand veta vilken teknik som är bäst. De bör därför förhålla sig neutrala till tekniska lösningar och i stället hålla fokus på målet: minska utsläppen.

Att elbilar är det överlägset bästa alternativet är inte säkert. Visst är det så att dessa fordons utsläpp vid ”avgasröret” är noll. Men räknar man in koldioxid vid de allra flesta länders elproduktion ser det inte lika bra ut. Biogasbilar har däremot utsläpp vid körning men under en livscykel är där inga nettoutsläpp. Inte heller vet vi om det på lång sikt kan uppstå problem i tillverkning av elbatterier. Därför bör dörren hållas öppen för fler energislag och ny teknik.

Dessutom kommer det krävas mer el och mycket bättre elnät när antalet elbilar ökar. Hur det ska gå till behöver politiker svara på.